Procedura 0
Procedura realizacji projektu gimnazjalnego Publicznego Gimnazjum w Kamieniu Krajeńskim.
Zasady ogólne
1.Uczniowie gimnazjum mają obowiązek przystąpienia do realizacji projektu gimnazjalnego, którego wynik jest odnotowywany na świadectwie ukończenia gimnazjum zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
2.Projekt jest realizowany w terminie do zakończenia zajęć dydaktycznych w klasie trzeciej.
3.Do końca września nauczyciele przekazują propozycje tematów koordynatorowi projektu.
4.Do końca października uczniowie wybierają tematy projektów.
5.Tematyka projektu jest związana z realizacją przyjętego w gimnazjum Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki lub z zakresu treści poszczególnych zajęć zgodnie z podstawą określoną w załączniku nr 4 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17) i może wykraczać poza jej treści.
6.Projekty realizowane są w zespołach uczniów w danej klasie lub między oddziałami, a ich opiekunem jest wychowawca klasy lub inny nauczyciel. 7.Opiekun projektu ma obowiązek współpracować z innymi nauczycielami, jeśli wymaga tego tematyka projektu.
8.Czas trwania projektu jest uzależniony od jego problematyki, z zastrzeżeniem p. 7, i nie powinien przekroczyć 6 miesięcy.
Zadania opiekuna projektu.
1.Wybór zakresu tematycznego projektów z uwzględnieniem ewentualnych propozycji uczniów i ustalenie niezbędnej dokumentacji, która będzie wymagana podczas realizacji projektu.
2.Zorganizowanie spotkania z uczniami w celu zapoznania i wprowadzenia w tematykę projektów. 3.Podział uczniów na zespoły projektowe od 3 do 6 uczniów z zastrzeżeniem, że w zespole mogą być uczniowie różnych klas.
4.Ustalenie i omówienie wspólnie z uczniami celu projektu oraz problemu który porusza projekt i przedstawienie dokumentacji wymaganej podczas realizacji projektu.
5.Opracowanie i przedstawienie kryteriów oceny projektu.
6.Opieka nad zespołem podczas realizacji projektu, udzielenie wsparcia i konsultacji.
7.Bieżące monitorowanie pracy zespołu, dokonanie oceny pracy każdego członka zespołu po zakończeniu projektu.
Zadania uczniów realizujących projekt.
1.Wybór tematyki projektu po zapoznaniu się z celami i problematyką przedstawioną przez opiekuna projektu.
2.Wspólnie z opiekunem projektu omówienie i ustalenie zasad współpracy w realizacji projektu, podziału zadań w zespole.
3.Czynne uczestniczenie w realizacji projektu i wywiązywanie się z podjętych i wyznaczonych zadań.
4.Publiczna prezentacja projektu po jego zakończeniu w terminie uzgodnionym z opiekunem projektu.
Realizacja projektów.
1.Projekty są realizowane na zasadach określonych przez opiekuna oraz po rozpatrzeniu uwag uczniów biorących w nich udział.
2.Dyrektor zapewnia i stwarza warunki do realizacji projektu w ramach posiadanych środków.
3.Uczniowie mogą korzystać z pomieszczeń szkoły do celów związanych z realizacją projektu w godzinach jej pracy wyłącznie pod opieką opiekuna lub innych nauczycieli.
Zakończenie projektu i prezentacja.
1.Projekt kończy publiczna prezentacja, której ramy oraz termin winny być określone przez opiekuna projektu w porozumieniu z dyrektorem gimnazjum.
2.Miejsce i termin prezentacji powinien zapewnić możliwie najszerszy udział w niej uczniom, rodzicom oraz innym uczestnikom i zaproszonym gościom.
3.Gimnazjum w ramach posiadanych środków zapewnia obsługę techniczną publicznej prezentacji.
Ocena projektu
1.Oceny projektu odnosi się do realizacji całości projektu, poziomu wykonania zadań, inicjatywy uczniów, współudziału w zespole, sposobu dokumentowania projektu, publicznej prezentacji oraz uwzględnia samoocenę uczniów.
2.Ocenie podlega każdy z członków zespołu, któremu opiekun winien ponadto przedstawić informację zwrotną o jego roli w realizacji projektu.
3.Ocena udziału ucznia w projekcie kończy się stwierdzeniem uogólniającym: uczestniczył/ nie uczestniczył w realizacji projektu.
4.Ocenę uogólniającą ustala opiekun projektu.
5.Udział w projekcie edukacyjnym ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z ustaleniami w statucie szkoły.
6.W przypadku, gdy opiekunem projektu jest inny nauczyciel niż wychowawca, przedkłada on wychowawcy informację o udziale uczniów w projekcie, wymaganą do ustalenia oceny zachowania, zgodnie z zasadami ustalonymi w statucie.
7.Udział ucznia w realizacji projektu może podlegać bieżącemu ocenianiu z przedmiotu. Zasady takiego oceniania oraz wpływ uzyskanych ocen na ocenę klasyfikacyjną zawierają zasady oceniania przedmiotowego i szkolnego.
Procedura
1
Postępowanie
w sytuacji zachowań agresywnych
interwencja:
-
Ustalenie okoliczności
czynu, świadków zdarzenia, zabezpieczenie dowodów oraz odizolowanie agresywnego
ucznia.
-
W razie potrzeby udzielenie
pierwszej pomocy poszkodowanym.
-
Powiadomienie wychowawcy,
pedagoga, dyrektora.
-
Rozmowa wychowawcy, pedagoga
ze sprawcą i ofiarą ( przeprosiny, naprawa wyrządzonych szkód, wzbudzenie
refleksji)
-
Powiadomienie rodziców w
razie poważnych szkód, zagrożenia zdrowia.
-
Powiadomienie policji, sądu
rodzinnego a w przypadku ucznia, który skończył 17 lat-prokuratora.
sporadyczne incydenty:
-
Systematyczne dokumentowanie
przejawów agresji przez wychowawcę i pedagoga, informowanie dyrektora
-
Rozmowy wychowawcy i
pedagoga z ofiarą i sprawcą
-
Rozmowa wychowawcy z
rodzicem w obecności ucznia, spisanie kontraktu.
-
Badanie ucznia w poradni
psychologiczno-pedagogicznej i realizacja zaleceń poradni
Procedura 2
Postępowanie w
sytuacji kradzieży
-
Wychowawca, nauczyciel
dyżurny lub pedagog wyjaśnia okoliczności zdarzenia i motywy czynu
-
W zależności od charakteru
kradzieży powiadamiamy:
-
dyrektora, rodziców
-
policję
-
pedagoga
-
Nauczyciel w obecności
innego pracownika szkoły prosi podejrzanego ucznia o ujawnienie zawartości
kieszenie, plecaka lub torby.
-
W przypadku odmowy
podejrzanego natychmiast wzywamy policję.
-
Zabezpieczenie dowodów i
przekazanie policji.
Procedura 3
Postępowanie w
przypadku wypadków
-
Udzielenie pierwszej pomocy.
-
Powiadomienie osoby
dorosłej:
uczeń-nauczyciela, nauczyciel-dyrektora
-
Przejście do przychodni
zdrowia w towarzystwie osoby dorosłej lub wezwanie karetki pogotowia
ratunkowego.(tel.112)
-
Powiadomienie dyrektora,
rodziców, policji, (gdy istnieje konieczność)
-
Zabezpieczenie miejsca
wypadku
-
Spisanie protokołu
-
W przypadku poważniejszych
wypadków powiadomienie:
-organu prowadzącego nadzór pedagogiczny
-Kuratorium Oświaty
Procedura 4
Procedura
usprawiedliwień nieobecności uczniów i postępowania w przypadku lekceważenia
obowiązków szkonych.
-
Systematyczne sprawdzanie i
dokumentowanie obecności uczniów przez nauczycieli, wychowawcę, pedagoga.
-
Zwolnienie ucznia na pisemną prośbę rodzica z
pojedynczych godzin
lekcyjnych lub zajęć świetlicowych
dokonuje nauczyciel przedmiotu,
świetlicy, wychowawca, pedagog lub
dyrektor szkoły.
Informacja powinna być przekazana
wychowawcy klasy.
-
W przypadku stwierdzenia
wagarów ucznia nauczyciel przedmiotu, którego problem dotyczy, niezwłocznie
(telefonicznie) informuje o tym rodziców/ opiekunów prawnych/ lub przekazuje
informację wychowawcę klasy, który jest zobowiązany dopełnić tej procedury.
-
W sytuacji wagarów ucznia i
braku zainteresowania ze strony jego rodziców /opiekunów prawnych/ wychowawca
wzywa rodziców /opiekunów prawnych/
pisemnie do szkoły i w obecności ucznia omawiają problem i szukają sposobów
jego rozwiązania.
-
Notoryczny brak
zainteresowania ze strony rodziców /opiekunów prawnych/ ucznia problemami
edukacyjno-wychowawczymi (wagary, zachowania ryzykowne, brak osiągnięć) jest
podstawą do złożenia powiadomienia przez wychowawcę klasy, pedagoga do Urzędu
Miejskiego, Policji lub Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka.
-
Usprawiedliwienie pisemne z
godzinnych, jedno i dwudniowych nieobecności w szkole dokonuje uczeń
niezwłocznie po przyjściu do szkoły, u wychowawcy klasy. (pisemne
usprawiedliwienie rodzica)
-
W przypadku dłuższej
nieobecności rodzic /opiekun prawny/ dziecka ma obowiązek dokonać jego
usprawiedliwienia w terminie tygodnia od ostatniego dnia absencji.
-
Podstawą do
usprawiedliwienia jest informacja telefoniczna lub bezpośrednia, udzielona
przez rodziców /opiekunów/ dziecka wychowawcy lub poprzez sekretariat.
-
Po tygodniu nieobecności
ucznia w szkole i braku informacji o jej przyczynach, wychowawca klasy ma
obowiązek skontaktować się z domem rodzinnym i wyjaśnić sprawę. Informacja o
kontakcie zostaje udokumentowana wpisem do dziennika lekcyjnego.
-
Podsumowanie frekwencji za
dany miesiąc dokonuje wychowawca klasy w pierwszym tygodniu następnego
miesiąca, dokonuje wpisu w dzienniku lekcyjnym oraz w tabeli na tablicy
ogłoszeń.
Procedura 5
Postępowanie w
sytuacji zaniedbywania ucznia przez rodziców.
-
Zaproszenie rodziców do
szkoły na rozmowę z wychowawcą, pedagogiem
-
Wizyta wychowawcy, pedagoga
w domu ucznia w obecności upoważnionej osoby.
-
Interwencja wychowawcy,
pedagoga:
-MGOPS,
-Policja,
-Komisja ds. rozwiązywania problemów alkoholowych,
-Kurator
-
Prośba wychowawcy o pomoc,
np; caritas
-
Zorganizowanie pomocy na
terenie szkoły; zbiórka odzieży, przyborów szkolnych
-
Włączenie ucznia do grupy
socjoterapeutycznej
-
Powiadomienie sądu
rodzinnego lub policji o zaistniałej sytuacji.
Procedura
6
Postępowanie
w sytuacjach zagrożenia dzieci
i młodzieży demoralizacją.
Działania interwencyjne.
W przypadku uzyskania informacji, że uczeń który nie ukończył 18 roku
życia, pali papierosy używa alkoholu lub innych środków w celu
wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne
zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinien podjąć następujące
kroki:
-
Przekazać uzyskana informację wychowawcy klasy.
-
Wychowawca informuje o fakcie pedagoga /psychologa
szkolnego i dyrektora szkoły.
-
Wychowawca wzywa do szkoły rodziców(opiekunów
prawnych ucznia i przekazuje im uzyskana informację. Przeprowadza rozmowę z
rodzicami oraz uczniem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji,
zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś do
szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może
zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział
dziecka w programie terapeutycznym.
-
Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają
się do szkoły lub rozmowy nie dają rezultatu, a nadal z wiarygodnych
źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor
szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji policję lub sąd
rodzinny.
-
Podobnie, w sytuacji, gdy szkoła wykorzysta
wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych(rozmowa z rodzicami,
ostrzeżenie ucznia, spotkanie z pedagogiem, psychologiem itp.), a ich
zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia
sąd rodzinny i policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych
instytucji.
-
Jeżeli zachowania świadczące o demoralizacji
przejawia uczeń, który ukończył 18 lat, a nie jest to udział w grupach
przestępczych czy popełnienie przestępstwa, to postępowanie nauczyciela powinno
być określone przez wewnętrzny regulamin szkoły.
-
W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez
ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału
w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304§2 kodeksu postępowania
karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest zobowiązany
niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
Procedura 7
Postępowanie w sytuacji, gdy
na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków
-
Nauczyciel powiadamia o swoich
przypuszczeniach wychowawcę klasy
-
Odizolowuje ucznia od reszty
klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie zostawia go samego.
-
Wzywa lekarza w celu
stwierdzenia stanu trzeźwości, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
-
Zawiadamia o fakcie
dyrektora szkoły oraz rodziców /opiekunów prawnych/, których zobowiązuje do
niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły.
-
W przypadku odmowy ze strony
rodziców /opiekunów prawnych pozostaniu ucznia w szkole, czy tez przewiezienia
ucznia do placówki służby zdrowia decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego
stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
-
W przypadku ucznia będącego
pod wpływem alkoholu-jeżeli rodzice odmawiają przyjazdu, a uczeń jest agresywny
wobec kolegów, nauczycieli, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia
albo zagraża życiu i zdrowiu innych-szkoła zawiadamia najbliższa jednostkę
policji.
-
W przypadku stwierdzenia
stanu nietrzeźwości (stężenie we krwi powyżej 0,5 %o alkoholu lub w
wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg. alkoholu w 1 dm 3) policja ma możliwość
przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, lub w przypadku jej braku, do
policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych-na czas niezbędny do
wytrzeźwienia(max. Do 24 h). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców
/opiekunów prawnych/ oraz sąd Rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.
-
Jeżeli zdarzenia, w których
uczeń /przed ukończeniem18 lat/ znajduje się pod wpływem alkoholu lub
narkotyków na terenie szkoły, powtarzają się, świadczy to o jego demoralizacji.
Nakłada to na szkołę obowiązek powiadomienia policji /specjalisty ds.
nieletnich/ lub sądu rodzinnego o tej szczegółowej sytuacji.
-
Spożywanie przez ucznia,
który ukończył 17 lat, alkoholu na tereni szkoły stanowi wykroczenie z art. 43
ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Należy o tym, fakcie powiadomić policję. Dalszy
tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
Procedura
8
Postępowanie
w sytuacji, gdy uczeń jest podejrzany o odurzenie substancją psychoaktywną
Na początku cyklu
kształcenia rodzice ucznia są poproszenie o podpisanie zgody na przeprowadzenie
testu na obecność narkotyku w organizmie.(w moczu), w przypadku braku zgody
podpisują odpowiednie oświadczenie.
W celu zweryfikowania
hipotezy:
-
Dyrektor, pedagog w
porozumieniu z wychowawcą kierują ucznia na badanie do przychodni zdrowia i
równocześnie powiadamiają rodziców
-
Pedagog, wychowawca kierują ucznia do poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych
w Sępólnie Krajeńskim.
-
W przypadku powtarzających
się incydentów dyrektor, pedagog powiadamiają sad rodzinny.
Brak zgody rodziców na badanie dziecka w
uzasadnionych przypadkach testem na obecność narkotyków.
-
Rozmowa indywidualna pedagoga i wychowawcy z uczniem
-
Powiadomienie dyrektora
-
Wychowawca, pedagog wzywają rodzica do szkoły
Rodzic podejmuje współpracę ze szkołą:
-
Określenie kierunku dalszych działań tj.:
-
Realizacja zaleceń poradni
psychologiczno-pedagogicznej i punktu konsultacyjnego
-
Obserwacja ucznia
-
Włączenie do alternatywnych form zajęć
pozalekcyjnych
Rodzic nie podejmuje współpracy ze szkołą:
-
Dalsza obserwacja ucznia
-
W przypadku powtarzających się incydentów i dalszym
braku współpracy ze strony rodziców- dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny
Procedura 9
Postępowanie w sytuacji, gdy uczeń posiada substancję przypominającą
narkotyk
-
Nauczyciel w obecności innej
osoby dorosłej ma prawo żądać, aby uczeń pokazał mu tę substancję, pokazał
zawartość torby szkolnej oraz kieszeni /we własnej odzieży/, ew., innych
przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją.
Nauczycielowi nie wolno /nie ma prawa
/samodzielnie wykonywać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia-jest
to czynność zastrzeżona dla Policji.
-
swoich spostrzeżeniach
zawiadamia dyrekcję szkoły.
-
Powiadamia rodziców
/opiekunów prawnych/ dziecka i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
-
W przypadku, gdy uczeń na
prośbę n-la nie chce przekazać substancji, ani pokazać zawartości teczki,
szkoła wzywa Policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia
oraz zabezpiecza znaleziona substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
-
Jeżeli uczeń wyda substancję
dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim jej zabezpieczeniu, przekazuje ją
bezzwłocznie do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i
od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie n-l dokumentuje.
Procedura 10
Postępowanie w
sytuacji, gdy uczeń znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą
narkotyk
1. Nauczyciel zachowując środki
ostrożności zabezpiecza substancję do czasu przybycia Policji i próbuje
ustalić, do kogo należy znaleziona substancja.
-
Powiadamia o zaistniałym
zdarzeniu dyrekcje szkoły i wzywa Policję.
-
Po przyjeździe Policji
przekazuje zabezpieczona substancję i przekazuje informację dotyczącą
szczegółów zdarzenia.
Procedura 11
Metody współpracy szkoły z policją
Szkoła podejmuje współpracę z
Policją nie tylko w sytuacjach popełnienia na terenie szkoły przestępstwa lub
wykazywania przez ucznia przejawów demoralizacji. W ramach długofalowej pracy
profilaktyczno-wychowawczej szkoła i Policja utrzymują stałą, bieżącą
współpracę w zakresie profilaktyki zagrożeń.
Koordynatorami współpracy
są: pedagog, specjalista ds. nieletnich
i patologii właściwej jednostki policji. Ze szkołą współpracuje dzielnicowy,
w rejonie, którego znajduje się szkoła.
Istotne
elementy współpracy szkoły z policją:
-
Spotkania pedagoga,
nauczycieli, dyrektora szkoły z zaproszonymi specjalistą ds. nieletnich i
patologii, podejmujące tematykę zagrożeń przestępczością
i demoralizacją dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym.
-
Prowadzone z udziałem
policjanta spotkania tematyczne z młodzieżą szkolna(obejmujące zagadnienia
dotyczące min. odpowiedzialności nieletnich za popełnione czyny karalne,
prawnych aspektów narkomanii, wychowania
w trzeźwości)
-
Informowanie policji o
zdarzeniach na terenie szkoły wypełniających znamiona przestępstwa,
stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach
demoralizacji młodzieży.
-
Udzielanie szkole przez
policję pomocy w rozwiązywaniu trudnych, mogących mieć podłoże przestępcze
problemów, które zaistniały na terenie szkoły.
-
Wspólny udział w lokalnych
programach profilaktycznych związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom oraz zapobieganiem demoralizacji
i przestępczości nieletnich.
Policja powinna być wzywana
do szkoły w sytuacjach, gdy dyrekcja/pedagog wyczerpią wszystkie dostępne
środki możliwe do zastosowania przez szkołę w określonej sytuacji lub
zaistnienia na terenie szkoły zdarzenia (np. takiego, które zostało wymienione
w procedurach), przy których obecność policji jest konieczna.
Każda dotycząca uczniów
wizyta policjanta w szkole powinna być wcześniej zasygnalizowana dyrektorowi,
lub uzgodniona z innym pracownikiem szkoły.
Procedura 12
Postepowanie w przypadku zamachu
samobójczego ucznia
-
Działania
uprzedzające:
-
omówienie
procedury postepowania na forum Rady Pedagogicznej,
-
omówienie
tematyki zamachu samobójczego ucznia.
-
Działania
interwencyjne:
-
ustal
i potwierdź rodzaj zdarzenia,
-
nie
pozostawiaj ucznia samego,
-
usuń
wszystko, co może ułatwić realizację zamiaru,
-
bez
rozgłosu przeprowadź ucznia w bezpieczne, ustronne miejsce,
-
zbierz
wstępnie informacje o okolicznościach zdarzeniach,
-
wezwij
pomoc (pogotowie, policję, straż) jeśli potrzeba,
-
zadbaj,
żeby interwencja służb przebiegła dyskretnie,
-
towarzysz
uczniowi – jesteś dla niego ważny,
-
zawiadom
Dyrekcję Szkoły – Dyrekcja zawiadamia Kuratorium Oświaty,
-
dokonaj
szybkiej oceny zagrożeń, np. wg klucza:
RYZYKO UMIARKOWANE np. uczeń mówi o samobójstwie, nie mówi jak to zrobi, nie
było wcześniejszych prób;
DUŻE RYZYKO np. wystąpiły czynniki
przedwypadkowe, uczeń mówi jak to zrobi, były wcześniejsze próby;
EKSTRAMALNE RYZYKO np. wystąpiły wskaźniki przedwypadkowe, uczeń dokonał
samookaleczenia, podjął próbę nieudanego zamachu samobójczego lub inne
działania zagrażające zdrowiu lub życiu
-
nauczyciel
zawiadamia wychowawcę i pedagoga szkolnego, informuje o wynikach swojej oceny
sytuacji (ryzyka); w razie potrzeby podejmuje niezwłocznie działania w celu
ratowania życia i zdrowia poszkodowanego w szczególności wzywa odpowiednie
służby oraz zapewnia w miarę możliwości opiekę psychologa,
-
wychowawca
powiadamia rodziców / opiekunów prawnych,
-
dyrekcja szkoły
dokonuje wyboru priorytetów i ustala strategie działania uzależniając ją od
oceny sytuacji,
-
chroń
ucznia oraz inne osoby przed zbędnymi czynnikami stresującymi (np. kontakt z
mediami, świadkami, itp.)
-
Działania
naprawcze:
-
dokonaj
diagnozy ryzyka ponowienia zamachu uwzględniając, że odratowana osoba ma nadal
poważne kłopoty z radzeniem sobie z problemami życiowymi,
-
bezwzględnie
skonsultuj dalszą strategię z PPP lub placówka opieki zdrowotnej,
-
podejmij
próbę zmobilizowania rodziny, aby udzieliła wsparcia bliskiemu, zapewniła mu
bezpieczeństwo, wzmocniła wzajemne więzi.
Procedura 13
Postepowanie w przypadku żałoby po śmierci ucznia (za wyjątkiem śmierci
samobójczej)
-
Działania
uprzedzające:
-
omówienie
procedury postępowania na forum Rady Pedagogicznej,
-
omówienie
tematyki stresu, traumy, żałoby, reakcji typowych dla stresu pourazowego na
forum Rady Pedagogicznej.
-
Działania
interwencyjne:
-
poinformuj
nauczycieli, wychowawców,
-
przypomnij
zasady dyskusji z uczniami, uwzględniając elementy odreagowania – na godzinach
wychowawczych, innych lekcjach,
-
poinformuj
uczniów na forum klasy,
-
stwórz
możliwość uczestniczenia w ceremoniach pogrzebowych.
-
Działania
naprawcze:
-
oceń
potrzeby – monitoruj stan psychiczny uczniów ze szczególnym uwzględnieniem
reakcji stresu pourazowego, zwróć uwagę na uczniów, u których stwierdzasz
szczególnie ostry lub chroniczny przebieg reakcji,
-
skonsultuj
sytuację z pedagogiem lub specjalista z PPP,
-
ułatw
kontakt ze specjalistami z placówek wsparcia zewnętrznego.
Procedura 14
Postępowanie nauczycieli w przypadku
konieczności zawiadamiania o śmierci ucznia
-
Powiadomienie
o śmierci zawsze powinno się odbywa „twarzą w twarz”.
-
Prawidłowe
powiadomienie o śmierci musi spełniać następujące warunki:
-
dostarczyć
niezbędne informacje,
-
udzielić
pierwszego wsparcia rodzinie,
-
ochronić
godność,
-
okazać
szacunek wobec ofiary jaki i powiadamianej rodziny.
-
Powiadomienie
powinno odbyć się w czasie możliwie jak najkrótszym od ustalenia tożsamości
ofiary i ustalenia tożsamości osób jej najbliższych.
-
Przed
powiadomieniem należy zebrać informacje o relacjach ofiary z osobą
powiadamianą, o stanie zdrowia osoby powiadamianej (zwłaszcza choroby serca,
krążenia, cukrzyca itp.), które są istotne do przewidywania sposobu reakcji
osoby powiadamianej. Osoby powiadamiane mogą reagować w sposób bardzo
emocjonalny, mogą potrzebować pierwszej pomocy. Warto przygotować sobie
wsparcie pogotowia medycznego, żeby móc umożliwić w razie potrzeby
natychmiastową interwencję lekarską.
-
Powiadomienie
o śmierci powinno odbywać się, przez co najmniej dwie osoby. Jedna udziela
informacji, druga zaś obserwuje reakcję osoby powiadamianej. Powiadomienie
powinno odbyć się na terenie przyjaznym osobie powiadamianej.
-
Zawiadomienie
powinno być możliwie jak najprostsze. Powinno się wyrazić współczucie,
przykrość i zrozumienie.
-
Trzeba
być przygotowanym na udzielenie wszystkich informacji, jakich będzie wymagała
osoba powiadamiana. Osoby te często czują potrzebę dowiedzenia się szczegółów
dotyczących śmierci bliskiego, okoliczności itp. (jak, w jaki sposób, kiedy, gdzie).
Udzielane informacje powinny być proste i zwięzłe. Należy unikać drastycznych
szczegółów i informacji niepotrzebnych, odnoszących się do drugorzędnych
elementów sprawy.
-
Należy
skupić się na udzieleniu pomocy i wsparcia rodzinie zmarłego.
-
Nie
należy, po zawiadomieniu o śmierci, zostawić rodziny i bliskich zmarłego
samych, bez opieki. Powinien zostać pracownik szkoły tak długo, aż minie pierwsza reakcja – szok
lub pojawiają się osoby bliskie np. członkowie rodziny, znajomi, przyjaciele.
Należy podać swoje dane kontaktowe (telefon, ewentualnie adres), aby udzielić
informacji lub/i wsparcia, w razie potrzeby. Aby rodzina ofiary nie czuła się
osamotniona, należy podać adresy instytucji udzielających wsparcia.
-
Jeżeli rodzina zmarłego nie znajduje się
w miejscu zamieszkania, należy powiadomić sąsiadów o potrzebie kontaktu z
rodziną (powodem jest wydarzenie nadzywczajne, interwencja z udziałem lekarza
itp.), natomiast nie należy udzielać szczegółowych informacji sąsiadom, nie
należy wspominać o śmierci, aby to nie oni zawiadomili rodzinę zmarłego.
-
W realiach szkolnych rodzina nie powinna
dowiadywać się o śmierci ucznia z mediów lub od osób trzecich. Obowiązek informowania leży po stronie
personelu szkoły, dyrekcji.
-
Absolutnie unikać należy powierzania
zadania informowania o śmierci dzieciom
i nastolatkom.
Procedura 15
-
PROCEDURA
UZYSKIWANIA ZWOLNIEŃ
Z
ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
w
Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Kamieniu Krajeńskim
Podstawa prawna:
1.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr
83 poz. 562 ze zm.)
§
8 ust. 1 „Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego,
informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza,
oraz na czas określony w tej opinii”.
2.
Statut Publicznego Gimnazjum w Kamieniu Kraj.
Procedura postępowania.
1.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może
być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
2.
W wyjątkowych sytuacjach mogą zwolnić
ucznia z uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego rodzice (opiekunowie
prawni) poprzez złożenie umotywowanej pisemnej prośby do nauczycieli wychowania
fizycznego. Łączna długość tego typu zwolnień nie powinna przekraczać dwóch
tygodni w semestrze.
3.
Dłuższe zwolnienie ucznia z zajęć
wychowania fizycznego musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem wystawionym
przez lekarza.
4.
Zaświadczenie lekarskie, wskazujące na
konieczność zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na okres nie
dłuższy niż 1 miesiąc, należy przekazać nauczycielowi wychowania fizycznego,
który obowiązany jest przechowywać je do końca danego roku szkolnego tj. do 31
sierpnia.
5.
Zaświadczenie lekarskie wystawione na
okres dłuższy niż miesiąc, jednak nie obejmujące całego semestru, należy złożyć
wraz z podaniem w sekretariacie szkoły. W przypadku dostarczenia kolejnego/
kolejnych zaświadczeń dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z
zajęć wychowania fizycznego na podstawie tych wszystkich zaświadczeń.
6.
Zwolnienie może dotyczyć pierwszego lub
drugiego semestru lub całego roku szkolnego, w zależności od wskazań lekarza
zawartych w zaświadczeniu o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w
zajęciach.
7.
Zwolnienie ucznia z zajęć wychowania
fizycznego występują rodzice (opiekunowie prawni). Składają podanie* do dyrektora
szkoły (w sekretariacie), do którego załączają zaświadczenie lekarskie.
8.
Podanie należy przedłożyć dyrektorowi
niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza, jednak nie później niż:
a)
w przypadku zwolnienia dotyczącego I semestru – do 10 września danego roku
szkolnego,
b)
w przypadku zwolnienia dotyczącego II semestru – do 10 lutego danego roku
szkolnego.
W
przypadku zdarzeń losowych i zaświadczeń lekarskich wystawianych w ciągu roku szkolnego
rodzice składają podania poza ustalonymi wyżej terminami, jednak niezwłocznie
po uzyskaniu zaświadczenia lekarskiego.
9.
Zaświadczenie lekarskie zwalniające
ucznia z ćwiczeń z wsteczną datą (np. zaświadczenie wystawione w dniu 15
października, a lekarz zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego od 1
września) będzie respektowane od daty wystawienia zaświadczenia.
10. Zwolnienie
nie dostarczone w terminie będzie ważne od daty jego złożenia w sekretariacie.
11. Dyrektor
szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych
od daty wpływu podania. Rodzice (opiekunowie prawni) odbierają decyzję
dyrektora w sekretariacie szkoły.
12. W
przypadku decyzji odmownej rodzice (opiekunowie prawni) mogą się odwołać
za pośrednictwem dyrektora do Kujawsko-Pomorskiego
Kuratora Oświaty.
13. Zwolnieniu
ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz
wychowawca ucznia. Fakt przyjęcia informacji do wiadomości potwierdzają
podpisem złożonym na decyzji.
14. Jeżeli
uczeń uzyskuje zwolnienie w trakcie roku szkolnego, a jego nieobecności na
lekcjach nie przekroczyły połowy wymaganego czasu i są podstawy do wystawienia
oceny, to wówczas uczeń podlega klasyfikacji z danego przedmiotu.
15. W
przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego przez cały semestr
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
"zwolniony".
16. Uczeń
zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecnym na tych
zajęciach. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub
ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na
podstawie pisemnego oświadczenia** rodziców (opiekunów prawnych) złożonego w
sekretariacie szkoły i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie
informowani są nauczyciel wychowania fizycznego oraz wychowawca klasy. Uczeń
zamiejscowy, który nie ma możliwości odjazdu do domu z ostatnich lekcji
przebywa na lekcji wychowania fizycznego lub po uzgodnieniu z nauczycielem wychowania
fizycznego w świetlicy (w przypadku, gdy przemieszczanie się sprawia mu
trudności). Uzgodnienie to dotyczy także lekcji w – f w ciągu dnia.
17. Uczeń
zwalniany z zajęć do domu ma odznaczane w dzienniku nieobecności
usprawiedliwione.
18. Zawarte
w zaświadczeniu lekarskim ewentualne ograniczenia, skutkujące zwolnieniem z
wykonywania wybranej grupy ćwiczeń, nie są podstawą do zwolnienia ucznia z
zajęć wychowania fizycznego. Takie zaświadczenie rodzic składa nauczycielowi
wychowania fizycznego, który zobowiązany jest uwzględnić zalecenia lekarza w
pracy z uczniem.
19. Z
niniejszą procedurą zapoznaje uczniów nauczyciel wychowania fizycznego na
pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym, natomiast wychowawca klasy rodziców
(opiekunów) na pierwszym zebraniu z rodzicami.
20. Procedura
obowiązuje od 23.09.2011 roku szkolnego
2011/2012. Rodzice zostaną zapoznani
z procedurą przez wychowawców podczas zebrań w dniu
22 września 2011r., uczniowie na
najbliższych lekcjach.
Procedurę
wprowadzono na mocy Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 12 września 2011 r.
*wzór
podania stanowi załącznik nr 1 do procedury
**wzór
oświadczenia rodziców stanowi załącznik nr 2 do procedury
***
wzór decyzji zwalniającej ucznia z zajęć WF-u stanowi załącznik nr 3
****
wzór odmowy zwolnienia z zajęć WF –u stanowi załącznik nr 4
Załącznik nr 1 do
procedury
uzyskiwania zwolnień z wf
Kamień Krajeński,
…………………………………
………………………………………………..
Imię i nazwisko
rodzica/opiekuna prawnego
……………………………………………….
……………………………………………….
……………………………………………….
Adres/telefon
Dyrektor
Publicznego
Gimnazjum
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Kamieniu Krajeńskim
PODANIE O ZWOLNIENIE Z ZAJĘĆ
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Proszę
o zwolnienie mojego syna / mojej córki ………………………………………………...
ur.
………………………………….., ucznia / uczennicy klasy ……………… , z zajęć wychowania
fizycznego w okresie:
- od dnia ……………………….. do dnia ………………………….
-
na okres ……………….. semestru roku szkolnego 20…… / 20……
-
na okres roku szkolnego 20…… / 20……
z
powodu ……………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..
W
załączeniu przedstawiam zaświadczenie lekarskie.
……………………………………………..
(podpis rodzica/ opiekuna prawnego)
Załącznik nr 2 do procedury
uzyskiwania zwolnień z wf
Kamień
Kraj.dn…………………...
………………………………………………………
Imię
i nazwisko opiekuna / rodzica
………………………………………………………
……………………………………………………….
Adres/telefon
Dyrektor
Publicznego
Gimnazjum
w
Kamieniu Kraj.
W
związku ze zwolnieniem syna/ córki* ………….…………………………. ucz. kl. ……..
(nazwisko
i imię)
w
okresie od ………………..…………….…..… do ……….………………..………………. z zajęć wychowania
fizycznego zwracam się z prośbą o zwolnienie syna/ córki* z obowiązku obecności
na w/w zajęciach w dniach, gdy są one na pierwszej/ostatniej lekcji:……………
………………………………………………………………………………………………..
(wypisać dni tygodnia i godziny zajęć)
Biorę
na siebie pełną odpowiedzialność prawną za pobyt i bezpieczeństwo córki/syna*
w tym czasie poza terenem szkoły.
………………………………
(czytelny podpis rodzica)
Decyzja dyrektora
szkoły:
Wyrażam
zgodę/ nie wyrażam zgody*
Uwaga:
W czasie gdy uczeń jest zwolniony nie może przebywać na terenie szkoły.
………….…………………
(data, podpis dyrektora)
…………………….………………………
(podpis
rodzica)
…………………………………….……..
(data,
podpis nauczyciela wf )
…………………………………….……..
(data,
podpis wychowawcy)
*
niepotrzebne skreślić
Załącznik nr 3 do procedury
uzyskiwania zwolnień z wf
Kamień Kraj.,
dnia .........................................
Dyrektor
Publicznego
Gimnazjum
w
Kamieniu Krajeńskim
DECYZJA nr ……………
Na podstawie
§ 8 ust. 1, Rozporządzenia MEN z dnia 30.04.2007r. w sprawie
warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach publicznych oraz
zgodnie z trybem określonym w Statucie Publicznego Gimnazjum w Kamieniu Kraj.
po rozpatrzeniu wniosku
Pana(i) …………………………………………………………………………………………..
Zamieszkałego(ej)
………………………………………………………………………………
zwalniam/nie
zwalniam
uczennicę/ucznia ....................................................................
kl. ................. z zajęć wychowania fizycznego do dnia ...............................................................................................
.
UZASADNIENIE
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....
Od
niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo odwołania do Kuratora Oświaty w
Bydgoszczy w terminie 14 dni, za pośrednictwem organu, który decyzję wydał.
……………………………….
Otrzymują:
1.
………………………………………..
2.
a/a
Załącznik nr 4 do procedury
uzyskiwania zwolnień z wf
Kamień Kraj.,
dnia ………………………………..
Szanowna
Pani/Pan
……………………………………
dotyczy: zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego
uczennicy/ucznia …………………………………. klasy………
Zwolnienie
lekarskie z zajęć wychowania fizycznego zostało dostarczone do sekretariatu
szkoły dopiero w dniu ……………………...., a obejmuje okres od ………………………………do……………..………
W
związku z dostarczeniem zwolnienia po upływie terminu zwolnienia nie istnieje
możliwość zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego.
Do
widomości:
1.
Rodzice
dziecka
2.
Nauczyciel
wychowania fizycznego
PODSTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR.
-
Ustawa z dnia 26
października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz.U.z 1982 r.Nr
35 poz.228 z pózn. zm.-tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109 z/oraz
przepisy wykonawcze w związku
z ustawą.
-
Ustawa z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr. 35, poz. 230 z pózn. zm/
-
Ustawa z dnia 24 kwietnia
1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U. z 2003 r. Nr.24, poz 198/
-
Ustawa z dnia 6 kwietnia
1990 r. o policji /Dz. U. Nr. 30 poz.179
z późn. zm./
-
5.Zarządzenie Nr.15/97
Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1977 r.
-
Ustawa z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. Z 1996 r Nr. 67 poz. 329 z pózn. zm./
-
Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych
form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych
uzależnieniem /Dz.U.Nr. 26 poz. 226/
|