Załącznik nr 1 do uchwały nr 18/3/11/2015
Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Kamieniu Krajeńskim z dnia 3.11.2015 r.
STATUT PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
W KAMIENIU
KRAJEŃSKIM
§ 1
NAZWA SZKOŁY
-
Nazwa szkoły: Publiczne
Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Kamieniu Krajeńskim
-
Typ szkoły: Gimnazjum
-
Siedziba Gimnazjum – Kamień
Krajeński, ul. Sępoleńska 3.
-
Szkole nadaje imię organ
prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady
rodziców i samorządu uczniowskiego.
-
Ustalona nazwa jest używana
przez szkołę w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach
i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy.
§ 2
INFORMACJE O PRACY
GIMNAZJUM
-
Organem prowadzącym Gimnazjum
jest – Rada Miejska, która ma siedzibę
w Urzędzie Miejskim w Kamieniu Krajeńskim.
-
Cele i zadania szkoły:
-
Szkoła realizuje cele i
zadania zawarte w programie wychowawczym
i programie profilaktycznym:
-
określa współdziałanie z
poradniami psychologiczno – pedagogicznymi,
a także różnego rodzaju ośrodkami poradnictwa i specjalnej pomocy dla dzieci i
rodziców,
-
pozwala na udzielenie pomocy
materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub w
budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego,
-
organizuje zajęcia
rewalidacyjne, socjoterapeutyczne i rewalidacyjno – wychowawcze,
-
uwzględnia optymalne warunki
rozwoju uczniów, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia w
czasie zajęć szkolnych, przerw między lekcyjnych, a także podczas zajęć
pozaszkolnych,
-
szkoła przestrzega zasad
wewnętrznego systemu oceniania zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawach zasad
oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów. Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowi odrębny dokument
ewaluowany co roku,
-
umożliwia zdobycie wiedzy i
umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
-
umożliwia absolwentom
dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
-
kształtuje środowisko
wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie,
stosownie do kierunków szkoły i wieku uczniów,
-
współdziała ze środowiskiem zewnętrznym w celu kształtowania środowiska
wychowawczego,
-
sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości
szkoły,
-
określa formy współdziałania
szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i
profilaktyki, uwzględniając ich prawo do znajomości zadań szkoły oraz przepisów
prawa oświatowego,
-
określa organizację zajęć dodatkowych dla uczniów z uwzględnieniem ich
potrzeb rozwojowych, zainteresowań,
-
udziela uczniom porady
pedagogicznej na terenie szkoły,
-
umożliwia uczniom
podtrzymywanie, poznanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
-
umożliwia organizowanie
opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkół,
-
umożliwia rozwijanie
zainteresowań uczniów, m.in. realizowanie indywidualnych programów nauczania
oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie
§ 3
ORGANY GIMNAZJUM
-
Organami szkoły są:
-
dyrektor szkoły,
-
rada pedagogiczna,
-
rada rodziców,
-
samorząd uczniowski.
1a. Obsługę organizacyjną, finansową i administracyjną
szkoły sprawuje Miejsko – Gminny Zespół Usług Oświatowych w Kamieniu
Krajeńskim.
-
Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób
rozwiązywania sporów pomiędzy nimi.
-
Dyrektor
współpracuje bezpośrednio z przewodniczącymi organów Gimnazjum, którzy działają
w ich imieniu oraz reprezentują je na zewnątrz.
-
Wszelkie
wnioski, uwagi, opinie formułowane przez organy szkoły w ramach ich kompetencji
i kierowane pod adresem Dyrektora Szkoły, organów szkoły, organu prowadzącego i
sprawującego nadzór pedagogiczny i innych instytucji wymagają formy pisemnej.
-
Przedstawiciele
organów szkoły mogą być zapraszani do wzięcia udziału w posiedzeniach innych
organów szkoły, jeśli regulaminy tych organów dopuszczają taką możliwość.
-
Dyrektor szkoły
wszystkie zarządzenia i decyzje przekazuje:
-
radzie pedagogicznej na posiedzeniach tej rady,
poprzez książkę zarządzeń i komunikatów lub na tablicy ogłoszeń w pokoju
nauczycielskim,
-
uczniom poprzez wychowawców klas, szkolny radiowęzeł
lub na apelach i na tablicy ogłoszeń,
-
rodzicom na ogólnoszkolnych zebraniach (min. 2 razy
w roku), na zebraniach klasowych poprzez wychowawców lub przez uczniów.
-
Organy
gimnazjum dla dobra uczniów i prawidłowego funkcjonowania szkoły zobowiązane są
do rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
-
Organy i osoby
uprawnione do rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole:
-
sytuacje konfliktowe
pomiędzy organami reprezentującymi nauczycieli, rodziców i uczniów rozstrzyga
Dyrektor Szkoły z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego
Gimnazjum
-
sytuacje
konfliktowe między uczniami w klasie, uczniami różnych klas między uczniem a
nauczycielem rozstrzygają wychowawcy klas lub pedagog z możliwością odwołania
się stron do Dyrektora Szkoły,
-
sytuacje
konfliktowe między nauczycielami lub pracownikami szkoły, a także między
nauczycielem, wychowawcą a rodzicami uczniów rozstrzyga Dyrektor Szkoły z
możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego szkołę,
-
sytuacje
konfliktowe między uczniami lub ich rodzicami a szkołą oraz konflikty miedzy
nauczycielami i pracownikami a Dyrektorem Szkoły rozwiązuje organ prowadzący
szkołę lub organ nadzoru pedagogicznego.
-
Kompetencje dyrektora szkoły:
-
Kieruje bieżącą
działalnością dydaktyczną, wychowawczą szkoły we współpracy z innymi
nauczycielami wchodzącymi w skład zespołu kierowniczego.
-
Sprawuje nadzór pedagogiczny
w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli:
-
obserwuje wszystkie formy
zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych,
-
dokonuje oceny pracy
nauczycieli,
-
analizuje dokumentację
szkolną dotyczącą nauczania, wychowania i opieki,
-
inspiruje, koordynuje
współpracę między nauczycielami,
-
przedstawia Radzie
Pedagogicznej 2 razy w roku szkolnym
wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
-
Jest pracodawcą dla
zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników:
-
zatrudnia i zwalnia
nauczycieli i innych pracowników szkoły,
-
przyznaje nagrody i wymierza
kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
-
występuje z wnioskami w
sprawach odznaczeń, nagród lub innych wyróżnień dla nauczycieli i innych
pracowników szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
-
zapoznaje pracowników szkoły
z zakresem obowiązków,
-
organizuje pracę w sposób
zapewniający efektywne wykorzystanie czasu pracy,
-
zapewnia bezpieczne i
higieniczne warunki pracy,
-
organizuje szkolenia BHP
pracownikom,
-
terminowo i prawidłowo
wypłaca wynagrodzenia,
-
ułatwia pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
-
zaspakaja socjalne potrzeby pracowników w miarę posiadanych środków.
-
Przewodniczy Radzie
Pedagogicznej:
-
zawiadamia członków Rady
Pedagogicznej o posiedzeniach,
-
realizuje i egzekwuje
wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
-
wstrzymuje wykonanie uchwał
niezgodnych z przepisami prawa,
-
ustala organizację pracy
szkoły w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-
dba o autorytet Rady
Pedagogicznej, chroni praw i godności nauczycieli,
-
zapoznaje radę z
obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich
realizacji,
-
przedkłada Radzie
Pedagogicznej projekty innowacji i eksperymentów,
-
w drodze własnego
obwieszczenia ogłasza jednolity tekst statutu.
-
Sprawuje opiekę nad uczniami:
-
kontroluje realizację
obowiązku szkolnego przez uczniów,
-
zezwala na spełnienie
obowiązku szkolnego poza szkołą na pisemny wniosek rodziców,
-
wyraża zgodę na realizację
obowiązku szkolnego uczniom z poza
rejonu,
-
podejmuje decyzję w sprawie
przenoszenia uczniów do równoległych klas,
-
organizuje nauczanie
indywidualne,
-
zwalnia uczniów z realizacji
wychowania fizycznego i informatyki na czas określony na podstawie opinii o
ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach wydanych przez
lekarza,
-
stwarza warunki do
realizacji projektu edukacyjnego,
-
powołuje komisje
egzaminacyjne, wyznacza terminy egzaminów,
-
współpracuje z organem prowadzącym szkołę w organizowaniu dowożenia
uczniów do szkoły,
-
odpowiada za
realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego ucznia,
-
organizuje zajęcia dodatkowe z języka obcego
nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych
zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa
programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego
zestawu programu nauczania
-
Współpracuje z gminą w
zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania, realizuje jej
zalecenia i wnioski w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
-
Współpracuje z organami
statutowymi szkoły.
-
Współdziała z zakładowymi
organizacjami związkowymi działającymi
w szkole w zakresie przewidzianymi odrębnymi przepisami.
-
Sprawuje nadzór nad
działalnością administracyjno – gospodarczą szkoły:
-
organizuje wyposażenie
szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
-
organizuje przegląd
techniczny obiektów szkolnych oraz prace konsultacyjno –remontowe,
-
przeprowadza okresową
inwentaryzację majątku szkolnego.
-
Egzekwuje przestrzeganie
przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dba o
czystość i estetykę szkoły.
-
Wydaje zarządzenia
wewnętrzne obowiązujące wszystkich pracowników i uczniów szkoły.
-
Wydaje zezwolenia na
prowadzenie na terenie placówki zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez
rodziców.
-
Wykonuje inne zadania
wynikające z przepisów szczegółowych.
-
Zespół kierowniczy jest
ciałem konsultacyjno – doradczym oraz opiniodawczym szkoły.
-
Zespół kierowniczy tworzą:
dyrektor, 3 przedstawicieli wytypowanych przez Radę Pedagogiczną.
-
Zadaniem zespołu
kierowniczego jest planowanie pracy szkoły, opiniowanie i rozwiązywanie
bieżących zadań i problemów oraz analiza pracy szkoły.
-
Przewodniczącym zespołu
kierowniczego jest dyrektor szkoły, który w zależności od potrzeb i planu pracy
zwołuje posiedzenia zespołu. Posiedzenia mogą być zwołane również na wniosek
jednego z członków zespołu – jeżeli dyrektor uzna to za konieczne.
-
Skład zespołu kierowniczego
może ulec zmianie na wniosek rady pedagogicznej.
-
Dyrektor lub na wniosek
członków zespołu może zaprosić na posiedzenie osoby, które z racji kompetencji
lub pełnionych funkcji mogą pomóc w rozwiązaniu problemów.
-
Dyrektor na czas swojej
nieobecności wyznacza społecznego zastępcę spośród członków zespołu
kierowniczego, który ma prawo do podejmowania decyzji dotyczących bieżącego
funkcjonowania szkoły.
4. Kompetencje
Rady Pedagogicznej:
-
Rada Pedagogiczna jest
kolegialnym organem szkoły działającym w zakresie kształcenia, wychowania i
opieki. Jest najwyższym organem uchwałodawczym szkoły.
-
Organizacja rady
pedagogicznej:
-
w skład rady wchodzą wszyscy
nauczyciele zatrudnieni w szkole,
-
przewodniczącym rady jest
dyrektor szkoły,
-
zebrania rady są
organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego
semestru, na zakończenie roku szkolnego oraz według harmonogramu i bieżących
potrzeb ,
-
zebrania mogą być
organizowane z inicjatywy: dyrektora, organu prowadzącego, organu nadzorującego
lub, co najmniej ⅓ członków rady,
-
zebrania rady
organizuje się w czasie pozalekcyjnym (w
dniu, w którym odbywa się plenarne posiedzenie rady, dyrektor może zarządzić
skrócenie lekcji),
-
rada podejmuje uchwały
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady,
-
o zebraniu rady dyrektor
powiadamia członków rady przynajmniej 3 dni przed jej terminem, nadzwyczajne
posiedzenie bez trzy dniowego powiadomienia,
-
członkowie rady są
zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzeń rady,
-
porozumiewa się z dyrektorem w sprawie projektu edukacyjnego,
-
wnioskuje o udział w zebraniu z głosem doradczym specjalisty.
-
Rada pedagogiczna w ramach
swoich kompetencji:
-
opracowuje i uchwala
regulamin swojej działalności,
-
przygotowuje projekt,
uchwala statut szkoły i wprowadza w nim zmiany,
-
opracowuje i uchwala program wychowawczy i profilaktyczny szkoły,
-
ustala organizację
doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
podejmuje uchwały w sprawie
innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
-
opiniuje indywidualny tok
nauki,
-
może wyrazić zgodę na
egzamin klasyfikacyjny dla ucznia , który ma nieusprawiedliwione nieobecności
lub z powodu usprawiedliwionej nieobecności opuścił co najmniej połowę zajęć
edukacyjnych,
-
uwzględniając możliwości
edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu
edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub w szczególnych wypadkach z dwóch obowiązkowych
zajęć edukacyjnych,
-
ustala sposób
wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą
przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły
lub placówki.
-
Rada pedagogiczna opiniuje:
-
organizację pracy szkoły, w
tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
-
projekt planu finansowego,
-
wnioski dyrektora o
przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
-
propozycje dyrektora w
sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z
organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w ramach
przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych
odpłatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
-
wniosek dyrektora w sprawie
powołania i odwołania nauczycieli z funkcji kierowniczych,
-
rada pedagogiczna może
zgłosić wśród swoich pełnozatrudnionych członków kandydatów do powierzenia im
funkcji kierowniczych w szkole,
-
wraża opinię o pracy
dyrektora szkoły w przypadku dokonywania oceny jego pracy,
-
zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych
obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata
oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w
danym roku szkolnym,
-
wprowadzenie
dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się zajęcia z języka obcego
nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa
programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego
zestawu programu nauczania
-
Rada pedagogiczna może
wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji
dyrektora szkoły .
-
Rada pedagogiczna deleguje
przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły.
-
Rada pedagogiczna wybiera
przedstawicieli do komisji odwoławczej od oceny nauczyciela.
5.
Kompetencje
Rady Rodziców:
-
Wybory do Rady Rodziców
przeprowadza organ będący reprezentacją rodziców.
-
Przepisy szczegółowe
dotyczące wyborów znajdują się w Regulaminie Rady Rodziców.
-
W ramach kompetencji
wnioskodawczych rada rodziców może:
-
-
zwracać się do organów i
innych osób z sugestią dokonania zmian, podjęcia określonych działań lub
wykonywania badań,
-
wnioskować do organu
prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz dyrektora
szkoły w każdej sprawie dotyczącej szkoły.
-
W ramach kompetencji
opiniodawczych rada rodziców opiniuje:
-
projekt planu finansowego
szkoły,
-
wprowadzenie dodatkowych
zajęć edukacyjnych,
-
projekt oceny dorobku
zawodowego nauczyciela,
-
program poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania,
-
dodatkowe dni wolne od zajęć
dydaktyczno – wychowawczych,
-
zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i
materiałów ćwiczeniowych,
-
wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych, do
których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy
nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, oraz zajęcia, dla
których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych
zajęć został włączony do szkolnego zestawu programu nauczania.
-
W ramach kompetencji
stanowiących rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala:
-
program wychowawczy szkoły,
-
program profilaktyki szkoły.
-
Rodzice mają prawo do
udziału w ewaluacji wewnętrznej dokumentowanej
w szkole.
6.
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego:
-
Samorząd Uczniowski ma prawo
do przedstawiania Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi opinii we
wszystkich sprawach szkoły
i wniosków dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów tj:
-
prawa do zapoznania z
programem nauczania z jego treścią, stawianymi wymaganiami,
-
prawa do jawnej i
umotywowanej oceny w nauce i zachowaniu,
-
prawa do organizacji życia
szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem
szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
-
prawa do redagowania i
wydawania gazetki szkolnej,
-
prawa organizowania
działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z
własnymi potrzebami i możliwościami
w porozumieniu z dyrektorem,
-
prawo do opiniowania
dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
-
prawo do udziału w ewaluacji
wewnętrznej dokumentowanej w szkole.
-
Zadania Rady Pedagogicznej.
-
Rada na posiedzeniu
zatwierdza:
-
wyniki klasyfikacji i
promocji uczniów,
-
wnioski zespołów
przedmiotowych, stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
-
wnioski wychowawców klas
oraz innych pracowników szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród i
wyróżnień oraz udzielania kar do usunięcia ze szkoły włącznie.
-
Rada po uzyskaniu opinii
Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców, ustala szczegółowe kryteria oceny
zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy.
-
Rada jest zobowiązana
zmienić swoją uchwałę dotyczącą nie promowania uczniów, jeżeli po
przeprowadzeniu egzaminu poprawkowego uczeń otrzymał ocenę wyższą niż
niedostateczną.
-
Członek rady jest
zobowiązany do:
-
Współtworzenia atmosfery
życzliwości koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
-
Przestrzegania postanowień
prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
-
Czynnego uczestnictwa we
wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji, do których został powołany
oraz wewnętrznym samokształceniu,
-
Realizowania uchwał rady
także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
-
Składanie przed radą
sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
-
Przestrzegania tajemnicy
obrad rady.
-
Organizacja pracy rady
pedagogicznej:
-
Zebrania rady organizuje się
w czasie pozalekcyjnym, w dniu, w który odbywa się plenarne posiedzenie rady,
dyrektor może zarządzić skrócenie lekcji.
-
O zebraniu dyrektor
powiadamia członków rady przynajmniej trzy dni przed jej terminem, nadzwyczajne
posiedzenia nie wymagają trzydniowego powiadomienia.
-
Organizacja wewnętrzna rady
pedagogicznej:
-
Rada powołuje, w zależności
od potrzeb, stałe lub doraźne zespoły
i komisje, których działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej
działalności szkoły i pracy nauczycieli,
-
Pracą zespołu komisji
kieruje przewodniczący powołany przez radę lub komisję na wniosek
przewodniczącego rady,
-
Komisja, zespół składa na zebraniu
sprawozdanie z wyników swojej pracy, formułując opinię lub wnioski do
zatwierdzenia przez radę.
-
Obecność na posiedzeniu rady
pedagogicznej:
-
Członkowie rady
usprawiedliwiają swoją nieobecność przed terminem rady jej przewodniczącemu,
-
Nieusprawiedliwioną
nieobecność członka rady na jej posiedzeniu należy traktować jako nieobecność w
pracy z wszystkimi tego konsekwencjami.
-
Dokumentacja pracy rady
pedagogicznej:
-
Z zebrania rady oraz z
zebrania jej komisji sporządza się protokół w terminie 7 dni od daty zebrania
wpisuje się go do księgi protokołów rady,
-
Protokół zebrania rady
podpisuje przewodniczący obrad, protokolant
i uczestnicy posiedzenia,
-
Członkowie rady
pedagogicznej nieobecni na posiedzeniu zapoznają się
z treścią protokołu i podpisują protokół z klauzulą „zapoznałem się”,
-
Członkowie rady zobowiązani
są w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego
treścią i zgłoszenie ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad.
-
Rada na następnym zebraniu
decyduje o wprowadzeniu ewentualnych poprawek do protokołu.
-
Podstawowym dokumentem
działalności rady są książki protokołów.
-
Opieczętowaną i podpisaną
przez dyrektora księgę zaopatruje się klauzulą księga zawiera............ stron
i obejmuje okres pracy pedagogicznej od dnia .......... do dnia............,
-
Księgi protokołów należy
udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym nauczycielom
zatrudnionym w organach nadzorujących szkołę, upoważnionym przedstawicielom
związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz upoważnionym
przedstawicielom organu prowadzącego szkołę.
§ 4
ORGANIZACJA
GIMNAZJUM
-
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły dla dzieci i
młodzieży jest oddział. Liczba uczniów w oddziale wynosi 24-32.
-
Oddział może dzielić się na grupy, dla których z treści
programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i
innych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki.
-
Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń
laboratoryjnych
w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na zajęciach z języków obcych w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
-
W oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można
dokonywać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez
organ prowadzący szkołę.
-
Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach
liczących nie więcej niż 26 uczniów.
-
Na zajęciach z informatyki przy jednym stanowisku
komputerowym pracuje jeden uczeń.
-
W ciągu cyklu kształcenia, uczeń w ramach godzin do
dyspozycji
z wychowawcą, zajęć z pedagogiem, we współpracy z poradnią psychologiczno –
pedagogiczną, doradcami zawodowymi, szkołami ponadgimnazjalnymi otrzymuje pomoc
w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia:
-
O kierunku dalszego
kształcenia rodzice (prawni opiekunowie) informowani są na zebraniach z
rodzicami.
-
Informacje o szkołach
ponadgimnazjalnych z rejonu gromadzi, aktualizuje doradca zawodowy, biblioteka
szkolna udostępnia uczniom oraz ich rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 5
-
Gimnazjum dla młodzieży
dysponujące odpowiednimi warunkami kadrowymi
i lokalowymi może prowadzić ciąg (ciągi) klas dwujęzycznych, za zgodą organu
prowadzącego szkołę.
-
Przez klasę dwujęzyczną
rozumie się klasę, w której nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: w
języku polskim i w języku obcym, będącym drugim językiem nauczania.
-
Nauczanie dwujęzyczne może
być realizowane w zakresie zajęć edukacyjnych obowiązkowych, z wyjątkiem:
języka polskiego, historii, geografii Polski oraz języka obcego. Proporcje
zajęć prowadzonych z danego przedmiotu w języku polskim i obcym ustala nauczyciel
przedmiotu, uwzględniając stopień opanowania przez uczniów drugiego języka
nauczania, a także wymagania kształcenia dwujęzycznego i dwukulturowego.
§ 6
-
Zajęcia socjoterapeutyczne
oraz inne zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym organizuje się dla ucznia z
dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne – liczba
uczestników do 10 osób.
-
Zajęcia rewalidacyjne
realizowane są w wymiarze po dwie godziny na ucznia z upośledzeniem w stopniu
lekkim.
-
Zajęcia wyrównawcze i z
uczniem zdolnym prowadzone są w grupach do 8 uczniów.
§ 7
-
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych
zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora
szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem
zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
-
W cyklu kształcenia obowiązkowa jest nauka dwóch
języków obcych – języka niemieckiego i języka angielskiego.
-
Gimnazjum organizuje zajęcia dodatkowe i pozalekcyjne,
które mają na celu rozwijanie umiejętności, zainteresowań, talentów i zdolności
uczniów oraz ich wszechstronnego rozwoju.
-
Organizację zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych określa
tygodniowy rozkład zajęć.
-
Zajęcia dodatkowe i pozalekcyjne mogą być organizowane
w grupach klasowych, międzyklasowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych.
-
Zajęcia kół zainteresowań mogą być organizowane w
uzasadnionych przypadkach poza terenem gimnazjum – na podstawie pisemnej zgody
rodziców (prawnych opiekunów) uczniowie mogą przybywać na nie i powracać z nich
samodzielnie.
§ 7a
-
Nauka
religii i etyki jest organizowana w szkołach na życzenie Rodziców.
-
Szkoła
zapewnia zajęcia z etyki i religii niezależnie od liczby chętnych.
-
Uczniowie
mogą uczestniczyć zarówno w zajęciach religii, jak i etyki, jeżeli złożone
zostanie pisemne oświadczenie wyrażające taką ich wolę. Oświadczenie to powinno
być odnawiane co roku.
-
Obecność
ucznia na zajęciach jest obowiązkowa i kontrolowana.
-
Uczeń
może uczestniczyć w zajęciach z religii, z etyki, z obu przedmiotów, może też
nie wybrać żadnego z nich.
-
Uczniom,
którzy nie korzystają w szkole z nauki religii lub etyki, szkoła zapewnia w
czasie trwania tych lekcji opiekę lub zajęcia wychowawcze.
-
Organizacja
zajęć z religii / etyki zależna jest od liczby chętnych uczniów. Zajęcia mogą
odbywać się w klasach (oddziałach) lub grupach międzyklasowych
(międzyoddziałowych)jeżeli w szkole zgłosi się co najmniej siedmiu uczniów na
naukę danego przedmiotu.
-
Jeżeli w
szkole zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów na naukę danego przedmiotu Dyrektor
szkoły przekazuje oświadczenia organowi prowadzącemu, który organizuje
odpowiednio zajęcia z etyki w grupach międzyszkolnych oraz zajęcia z religii –
w porozumieniu władzami zwierzchnimi kościoła lub związku wyznaniowego – w
pozaszkolnych punktach katechetycznych.
-
W przypadku
gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej rocznych i
końcowych ocen klasyfikacyjnych ucznia wlicza się ocenę ustaloną jako średnia
ocen z odpowiednio rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z
tych zajęć . Jeżeli ocena ustalona jako średnia ocen z rocznych lub końcowych
ocen klasyfikacyjnych z zajęć religii i zajęć etyki nie jest liczbą całkowitą,
ocenę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.
§ 8
-
Dla uczniów, którzy po
rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują
ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być tworzone oddziały
przysposabiające do pracy.
-
Dyrektor gimnazjum po
zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na podstawie uchwały rady
pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do
oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię wydaną przez lekarza
oraz opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni
specjalistycznej.
-
W oddziałach
przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą
programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości
uczniów.
-
Program przysposobienia do
pracy opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych
w podstawie programowej kształcenia
w określonym zawodzie.
-
Przysposobienie do pracy
może być organizowane w gimnazjum albo poza gimnazjum na podstawie umowy
zawartej przez dyrektora gimnazjum,
w szczególności ze szkołą prowadzącą kształcenie zawodowe, placówką kształcenia
ustawicznego oraz pracodawcą.
§ 9
-
Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
-
Godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut.
-
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie
zajęć edukacyjnych od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas pracy
obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 10
FUNKCJONOWANIE ŚWIETLICY
-
Szkoła posiada świetlicę, której czas pracy określa się
w pełnych godzinach zegarowych. Świetlica funkcjonuje w godzinach od 730
do 1550.
-
W świetlicy prowadzone
są zajęcia w grupach wychowawczych. Wielkość grupy nie powinna przekraczać 25
uczniów.
-
Świetlica pełni funkcję opiekuńcze i wychowawcze.
-
Uczniowie dowożeni, po przyjeździe do szkoły udają się
na zajęcia świetlicowe
i tam przebywają do rozpoczęcia lekcji. Podobnie jest po skończonych zajęciach,
do odjazdu autobusów.
-
Szkoła organizuje również zajęcia świetlicowe doraźne,
wynikające
z nieobecności nauczyciela przedmiotu i zmiany planu.
-
Uczeń może być zwolniony z zajęć świetlicowych na
pisemną prośbę rodziców.
-
Nauczyciel świetlicy wspiera ucznia w jego rozwoju.
§ 11
W szkole nie funkcjonuje internat.
§ 12
-
W szkole nie funkcjonuje
stołówka szkolna.
-
Młodzież spożywa posiłki
dowożone przez firmę cateringową z zewnątrz korzystając z naczyń jednorazowych.
-
Posiłki finansowane są
głównie przez Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamieniu Krajeńskim.
-
Istnieje możliwość
wykupienia obiadów w sekretariacie szkoły.
§ 13
FUNKCJONOWANIE
BIBLIOTEKI
-
Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele,
inni pracownicy gimnazjum i rodzice.
-
Czas pracy dostosowany jest do tygodniowego planu zajęć
tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych
i po ich zakończeniu. Czas pracy biblioteki określa się w pełnych godzinach
zegarowych.
-
Szczegółowe zadania biblioteki określa regulamin
opiniowany przez radę pedagogiczną i zatwierdzony przez dyrektora.
§ 14
SZCZEGÓŁOWA
ORGANIZACJA PRACY GIMNAZJUM
-
Szczegółową organizację
nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
szkoły opracowany przez dyrektora, do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz
organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego
roku.
-
W arkuszu organizacji szkoły
zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą
stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
-
Tygodniowy rozkład zajęć
określający organizację zajęć edukacyjnych zawiera arkusz organizacyjny szkoły.
-
Zajęcia rewalidacyjne,
resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne i rewalidacyjno – wychowawcze organizowane
są zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej.
§ 15
POMOC
NAUCZYCIELA W GIMNAZJUM
-
Pomoc nauczyciela w gimnazjum tworzona jest za
zgodą organu prowadzącego.
-
Ustalenie
zajęć z udziałem pomocy nauczyciela dokonuje się zgodnie
z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej.
§ 16
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI, WYCHOWAWCÓW
ŚWIETLIC ORAZ INNYCH PRACÓWNIKÓW
-
W szkole zatrudnia się nauczycieli. Można także
zatrudnić logopedę, psychologa, pedagoga oraz pracowników ekonomicznych,
inżynieryjno – technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
-
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o
których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
-
Rola nauczyciela:
1) Nauczyciel
prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za
jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów
(wychowanków) Określa się szczegółowe zadania
i obowiązki nauczycieli, w szczególności dotyczące:
-
odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo
dzieci,
-
troski o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
-
doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –
wychowawczej,
-
dbałości o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
-
wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich
zdolności
i zainteresowań,
-
bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz
sprawiedliwym traktowaniu wszystkich uczniów,
-
działań związanych z udzieleniem pomocy psychologiczno
– pedagogicznej uczniom, nauczycielom, rodzicom,
-
doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem
poziomu wiedzy merytorycznej.
-
Zadania nauczycieli:
-
Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w
powierzonych przedmiotach i klasach osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły
ustalone w programach i planie pracy szkoły.
-
Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej, wnioskuje
o jego wzbogacenie do organów kierujących szkołą.
-
Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi
rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
-
Kieruje pracą uczniów i wspiera ich w realizacji
projektów edukacyjnych.
-
Bezstronnie, obiektywnie i sprawiedliwie ocenia i
traktuje wszystkich uczniów.
-
Informuje rodziców uczniów, wychowawcę klasy i
dyrektora a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno – wychowawczych
swoich uczniów.
-
Udostępnia
rodzicom prace klasowe i sprawdziany.
-
Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego
organizowanych przez instytucje wspierające szkołę.
-
Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną
przedmiotu.
-
Na
pierwszej lekcji w danym roku szkolnym nauczyciel informuje uczniów o
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie
programu nauczania.
-
Uprawnienia nauczycieli:
-
Decyduje w sprawach doboru metod, form organizacyjnych,
podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
-
Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej
postępów swoich uczniów.
-
Ma prawo wrazić opinię o ocenie z zachowania uczniów.
-
Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz
kar regulaminowych dla swoich uczniów.
-
Odpowiedzialność nauczycieli:
-
Przed
dyrektorem szkoły i organem nadzorującym szkołę za:
-
poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych w swoim
przedmiocie,
-
stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków
dydaktycznych mu przydzielonych,
-
Służbowo
przed dyrektorem szkoły za:
-
tragiczne skutki wynikające z braku nadzoru nad
bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie
dyżurów,
-
nieprzestrzeganie procedury po zaistnieniu wypadku, zniszczenie
lub stratę majątku i wyposażenia szkoły wynikające z nieporządku, braku nadzoru
i zabezpieczenia.
-
Pedagog szkolny wykonuje zadania związane z realizacją
funkcji wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych szkoły, poprzez:
-
Diagnozowanie
środowiska ucznia.
-
Rozpoznawaniu
potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich
zaspokajania.
-
Rozpoznawaniu
przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.
-
Wspieraniu
ucznia z wybitnymi uzdolnieniami.
-
Organizowaniu
różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
-
Podejmowaniu
działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających
z Programu Wychowawczego Szkoły, Szkolnego Programu Profilaktyki, wspieraniu
nauczycieli w tym zakresie.
-
Prowadzenie
edukacji prozdrowotnej i promocję zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i
rodziców.
-
Wspieranie
uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, wyboru zawodu i
planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie.
-
Wspieranie
rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
-
Umożliwianie
rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców
i nauczycieli.
-
Podejmowanie
działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
-
Zwracanie
uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji Praw Dziecka.
-
Współdziałanie
z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, ośrodkiem pomocy społecznej, policją
i innymi instytucjami zainteresowanymi problemami wychowania.
-
Organizowanie
różnych form terapii uczniom z objawami niedostosowania społecznego.
-
Wnioskowanie
i kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich
sądów dla nieletnich.
-
Wnioskowanie
o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki
całkowitej.
-
Pełnienie
funkcji koordynatora do spraw pomocy uczniom o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
-
Pedagog
prowadzi dziennik pedagoga, dwa razy w roku szkolnym przedkłada Radzie
Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacje o stanie wychowawczym szkoły.
§ 17
ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE
-
Spośród
nauczycieli prowadzących zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego
zadaniem jest ustalenie i ewaluacja szkolnego zestawu programów, o których mowa
w przepisach w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego
programów nauczania oraz wykazów tych programów.
-
W
szkole można utworzyć: zespół wychowawczy, zespoły przedmiotowe lub problemowo
– zadaniowe.
-
Pracą
zespołu kieruje przewodniczący wyłoniony wśród członków zespołu.
-
Do
zadań zespołów, o których mowa w ust. 2, może należeć w szczególności:
-
Udział w opracowaniu propozycji szczegółowych zasad
wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych,
opiekuńczych
i profilaktycznych szkoły.
-
Organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa
metodycznego.
-
Poszczególne zespoły ustalają harmonogram, zakres i
sposób realizacji zadań, a efekty ich pracy są przedstawiane i analizowane na
posiedzeniach rady pedagogicznej.
-
Wybór
podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich
oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata oraz materiałów
ćwiczeniowych obowiązujących w danym oddziale przez jeden rok szkolny.
§ 18
STANOWISKO WICEDYREKTORA
-
Przewiduje się utworzenie stanowisk wicedyrektorów oraz
innych stanowisk kierowniczych, z zastrzeżeniem ust. 2.
-
W szkole, która liczy, co najmniej 12 oddziałów można
utworzyć stanowisko wicedyrektora.
-
Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków
finansowych, tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska
kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę.
§ 19
NAUCZYCIEL WYCHOWAWCA
-
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
-
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy
wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym
oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
-
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki
wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
-
Tworzenie
warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie.
-
Inspirowanie
i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
-
Podejmowanie
działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy
uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
-
W celu realizacji zadań wychowawca:
-
Otacza
indywidualną opieką każdego wychowanka.
-
Planuje
i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
-
różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i
integrujące zespół uczniowski,
-
ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z
wychowawcą.
-
Współdziała
z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale) uwzględniając z nimi i
koordynując ich działanie wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym
potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie
uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami
i niepowodzeniami).
-
Ustala
śródroczną i roczną ocenę z zachowania po zasięgnięciu opinii nauczycieli,
uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
-
Utrzymuje
kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
-
poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych
ich dzieci,
-
współdziałanie z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w
działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich
działaniach,
-
włącza się w życie klasy i szkoły.
-
Współpracuje
ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i
szczególnych uzdolnień uczniów.
-
Wychowawca, szczególnie początkujący nauczyciel ma
prawo korzystać
w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrekcji,
właściwych placówek i instytucji oświatowych.
-
Nauczyciel wychowawca prowadzi teczkę wychowawcy.
-
Wychowawca
klasy na pierwszym zebraniu z rodzicami informuje o wymaganiach edukacyjnych
niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych
ocen klasyfikacyjnych oraz kryteriach oceniania zachowania.
-
Wychowawca
informuje uczniów na pierwszych zajęciach z wychowawcą o warunkach i sposobie
oraz kryteriach oceniania zachowania.
§ 20
NAGRODY I KARY STOSOWANE WOBEC UCZNIÓW
-
Społeczność szkolna nagradza ucznia za:
-
rzetelną naukę i pracę społeczną,
-
wzorową postawę,
-
wybitne osiągnięcia, dzielność i odwagę,
-
najlepszą frekwencję w klasie.
-
Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymują
nagrody i wyróżnienia:
-
pochwałę wychowawcy klasy,
-
pochwałę dyrektora szkoły,
-
dyplom,
-
nagrodę rzeczową,
-
list pochwalny wychowawcy klasy do rodziców na koniec cyklu
kształcenia,
-
list pochwalny dyrektora szkoły do rodziców,
-
świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji
końcoworocznej uzyskali z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią z ocen co
najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
-
Fakt uzyskania odpowiedniej nagrody powinien być
odnotowany w dokumentach danej klasy lub szkoły.
-
Klasie, która zapłaci terminowo i w komplecie składki,
przysługuje nagroda w postaci dnia z wychowawcą.
-
Klasa, która zbierze składki na Radę Rodziców w wysokości
50% planowanych wpływów ma prawo do wykorzystania pozostałej kwoty na cele klasowe.
-
Kara może być udzielana za: nieprzestrzeganie zapisów w
statucie, nieprzestrzeganie zarządzeń dyrektora i rady pedagogicznej,
naruszanie przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych udokumentowanych faktami oraz
odpowiednim orzeczeniem.
-
Kara może być udzielona w następującej formie:
-
upomnienie
wychowawcy klasy,
-
nagana
wychowawcy klasy,
-
nagana
dyrektora szkoły,
-
zawieszenie
przez dyrektora szkoły lub prezydium Samorządu Uczniowskiego w pełnieniu
funkcji społecznych
-
praca
społeczna na rzecz szkoły – wykonanie pracy poprzedzone będzie poinformowaniem
rodziców o jej nałożeniu ,
-
przeniesienie
do innej klasy,
-
przeniesienie
do innej szkoły,
-
usunięcie
ze szkoły, jeżeli uczeń ukończył 18 lat i uzyskał zgodę rady pedagogicznej na
kontynuację nauki.
-
W/w kary będą nakładane za następujące przewinienia:
-
Za niekulturalne zachowanie wobec uczniów, nauczycieli,
osób dorosłych, niszczenie mienia szkolnego, wychodzenie na przerwie lub w czasie
zajęć świetlicowych poza teren szkoły, – kary wymienione ust. 7 pkt 1-5
-
O paleniu tytoniu spożywaniu alkoholu, zażywaniu
środków odurzających, wyłudzaniu pieniędzy, kradzieży, znęcaniu się psychicznym
i fizycznym, nad innymi uczniami natychmiast informujemy rodziców (prawnych
opiekunów) i policję – kary wymienione w ust. 7 pkt 1-6. W szczególnych
sytuacjach szkoła może wystąpić z wnioskiem do sądu rodzinnego,
-
Za spowodowanie zagrożenia zdrowia i życia uczniów oraz
innych osób przebywających w szkole – kara wymieniona w ust. 7 pkt 7,
-
Każde upomnienie, ostrzeżenie musi być odnotowane w
dzienniku lekcyjnym pod tytułem: Upomnienia i ostrzeżenia,
-
Kary wymienione w ust. 7 pkt 1-5 mogą być anulowane
przez Radę Pedagogiczną na wniosek samorządu klasowego lub uczniowskiego.
-
Uczeń
lub zespół, któremu została udzielona kara wymieniona w ust. 7 pkt 1-6 ma prawo
odwołania się w ciągu 3 dni do dyrektora szkoły, w ust. 7 pkt 7-8 do organu prowadzącego
lub nadzorującego szkołę.
-
Decyzja
Rady Pedagogicznej po rozpatrzeniu odwołania jest ostateczna.
-
Kara
może być zawieszona przez udzielającego ją, na prośbę zainteresowanego lub po
złożeniu poręczenia przez Samorząd Uczniowski lub rodziców ucznia.
-
Przy
składaniu poręczenia należy określić czas zawieszenia kary oraz warunki,
których spełnienie pozwoli ją darować.
-
Udzielona
kara, o ile nie została darowana lub anulowana musi być uwzględniona przy
ustalaniu oceny ze sprawowania.
-
Uczeń
może być skreślony z listy uczniów w porozumieniu z organem prowadzącym i za
zgodą Kuratora Oświaty, jeśli:
-
Zaszły okoliczności, zdarzenia budzące zagrożenie życia
i bezpieczeństwa pozostałych uczniów.
-
Szkoła wyczerpała wszystkie możliwości oddziaływań
wychowawczych.
-
Brak współpracy z rodzicami.
-
Nagrody
rzeczowe, listy pochwalne oraz pisemne upomnienia i nagany oraz decyzje o
skreśleniu z listy uczniów są uzgadniane z Radą Pedagogiczną.
-
Zawieszenie
kary może nastąpić na okres do pół roku w przypadku poręczenia wychowawcy klasy
lub dyrektora szkoły.
-
Ponowne
rozpatrzenie zasadności kary musi nastąpić w ciągu tygodnia od momentu
wniesienia odwołania.
-
Nie
mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
-
Rodzaje
nagród i kar wymieniane w statucie maja charakter zamknięty i ich wykaz może
być rozszerzony lub zawężony tylko w drodze nowelizacji statutu.
-
Szkoła
ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu
nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
-
Bezpieczeństwo
uczniów w szkole:
-
-
-
-
Uczeń
przebywający na terenie gimnazjum musi mieć zapewnione bezpieczeństwo, dlatego
też na 15 minut przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych, do godziny
1430 nauczyciele pełnią dyżury.
-
W
celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki, budynki i
teren szkoły objęte są nadzorem CCTV.
-
W
trosce o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, jeżeli chodzi o zagrożenia narkomanią, w przypadkach uzasadnionych
wątpliwości, szkoła poddaje ucznia badaniu testem na obecność narkotyków moczu.
-
Badanie
przeprowadza pielęgniarka w Miejsko – Gminnej Przychodni w Kamieniu Krajeńskim.
-
Rodzice
zobowiązani są podpisać oświadczenie potwierdzające zgodę na badanie lub jego
brak.
-
Szkoła
nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły po
zajęciach lekcyjnych.
-
Podczas
zajęć poza terenem szkoły, w czasie trwania wycieczek, biwaków „Zielonych
Szkół”, nauczyciele – organizatorzy korzystają w miarę potrzeb z pomocy
rodziców.
-
Miejscem
zawiązania i rozwiązania wycieczki szkolnej, klasowej lub innej formy zajęć
jest szkoła lub plac przy ulicy Przykop. Po uzgodnieniu z rodzicami, może to
być inne wcześniej wyznaczone miejsce.
-
Każdy
uczestnik wycieczki szkolnej, klasowej lub innej formy poza zajęciami
wynikającymi z planu lekcyjnego musi posiadać pisemną zgodę rodziców .
-
Wycieczka,
biwak klasowy może dojść do skutku jeśli uczestniczy w niej 70% uczniów danej
klasy, dopuszcza się możliwość organizowania form wypoczynku dla klas
równoległych, możliwe jest organizowanie form wypoczynku klasy w mniejszych
grupach jeżeli są realizowane w dni wolne od zajęć lekcyjnych.
-
Kierownikiem
wycieczki lub innej formy jest nauczyciel. Jest on zobowiązany do rozliczenia
finansowego danej formy. Rozliczeniem finansowym mogą zająć się rodzice
wyznaczeni na swoim zebraniu.
-
Do
rozliczenia finansowego wykorzystujemy konto Rady Rodziców.
§ 21
REKRUTACJA UCZNIÓW DO GIMNAZJUM
1. Do klas pierwszych Publicznego Gimnazjum w Kamieniu
Kraj. przyjmuje się:
1) z urzędu - absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych
w obwodzie szkoły na podstawie zgłoszenia rodzica.
2) na podstawie zgłoszenia rodzica – absolwentów
szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem szkoły, jeżeli gimnazjum
dysponuje wolnymi miejscami, po przeprowadzeniu postepowania rekrutacyjnego.
-
Uchylony (uchwała nr
4/24/02/2014)
-
Wykaz dokumentów
składanych przez rodzica kandydata:
-
zgłoszenie dziecka do
gimnazjum,
-
świadectwo ukończenia
szkoły podstawowej
-
zaświadczenie z OKE o
wynikach sprawdzianu.
-
Szkoła ogłasza listy
kandydatów przyjętych do poszczególnych klas pierwszych w terminie wyznaczonym
przez Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty.
-
Terminy składania
dokumentów do szkoły oraz termin rekrutacji ustala Kujawsko – Pomorski Kurator
Oświaty.
-
Kryteria przyjmowania
uczniów spoza obwodu szkoły do klas pierwszych zawarte są w załączniku do
statutu Szkolnym Regulaminie Rekrutacyjnym.
§ 22
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
-
Uczeń ma prawo do:
-
Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie
z zasadami higieny pracy umysłowej.
-
Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole
zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności.
-
Korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej,
zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie
dydaktyczno – wychowawczym.
-
Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności
dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie
narusza tym dobra innych osób.
-
Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
-
Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz
ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce.
-
Pomocy w przypadku trudności w nauce.
-
Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków
dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
-
Korzystania
z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego.
-
Wpływania
na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszenie się w organizacjach
działających w szkole.
-
Uczeń
zdolny, po spełnieniu odpowiednich warunków, ma prawo do realizacji
indywidualnego toku lub programu kształcenia z jednego lub kilku przedmiotów.
-
Uczeń
ma prawo i obowiązek poznania i tworzenia historii szkoły.
-
Uczniowie
są zobowiązani do szanowania symboli szkoły oraz kultywowania tradycji szkoły.
-
Do
ceremoniału i tradycji szkoły należą:
-
ślubowanie uczniów klas I,
-
uroczyste pożegnanie
absolwentów,
-
turniej o puchar dyrektora z
wybranej gry zespołowej,
-
Święto szkoły 22 maja.
-
Do obowiązków ucznia należy
podkreślenie uroczystym strojem następujących świąt państwowych i szkolnych:
-
rozpoczęcie roku szkolnego,
-
ślubowanie klas I
-
Dzień Edukacji Narodowej,
-
rocznica Odzyskania
Niepodległości,
-
Święto szkoły 22 maja,
-
pożegnanie absolwentów
szkoły,
-
zakończenie roku szkolnego.
-
Uczeń ma prawo reprezentować szkołę na
zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych i oświatowych.
-
Opieki zdrowotnej i
profilaktyki.
-
Wypoczynku w czasie przerw
lekcyjnych, ferii i przerw świątecznych.
-
Uczeń ma prawo zdobywać i
poszerzać wiedzę przy pomocy nauczyciela, ma prawo do twórczych poszukiwań
intelektualnych. Może wyrażać wątpliwości, własne sądy oraz prowadzić dyskusję
z treściami zawartymi
w podręczniku i przekazywanymi przez nauczyciela.
-
Uczeń ma prawo, w czasie lub
po zakończeniu zajęć, zwrócić się do nauczyciela z prośbą o wyjaśnienie
trudnych problemów omawianych na lekcjach lub występujących w zadaniach
domowych.
-
W wypadku zaległości spowodowanych dłuższą
nieobecnością nauczyciela, uczniowie mają prawo do wyrównywania przez
nauczyciela materiału poprzez dodatkowe godziny z danego przedmiotu (za zgodą
dyrektora) lub konsultacje.
-
Uczeń ma prawo do pomocy w nauce ze strony nauczyciela
i kolegów, jeśli zaległości powstały z przyczyn od niego niezależnych (choroba,
wypadki losowe, słabsze zdolności).
-
Uczeń ma obowiązek realizacji projektu edukacyjnego na
wybrany przez siebie temat, jeden raz w cyklu kształcenia.
-
W przypadku naruszenia praw ucznia ma on prawo do
zgłoszenia skargi do wychowawcy, pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły.
-
Uczeń na prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników,
materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do
obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
-
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych
w statucie szkoły, zwłaszcza dotyczących:
-
Zakazu opuszczania terenu szkoły podczas lekcji i
przerw. Za teren szkoły uważa się budynki szkolne, ogrodzone boisko szkolne
przy budynku przy
ul. Sępoleńskiej 3 oraz budynek hali sportowej przy ulicy Witosa 11.
-
Systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach
lekcyjnych i w życiu szkoły.
-
Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu
do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
-
Odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę
oraz rozwój.
-
Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
-
Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności
i marnotrawstwa oraz niszczenia majątku szkolnego.
-
Dbać o honor i tradycje szkoły.
-
Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych
osób.
-
Kształtować w sobie cechy prawdomówności,
systematyczności, uczciwości, konsekwencji, sumienności i innych warunkujących
osiągniecie postawy dobrego człowieka.
-
Godnie,
kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią.
-
Aktywnie
uczestniczyć w akcjach na rzecz szkoły i środowiska.
-
Terminowo
wykonywać zadania domowe.
-
Dbać
o czystość mowy ojczystej.
-
Używać
poprawnego, kulturalnego języka, pozbawionego nadmiernej potoczności,
wulgaryzmów oraz niepotrzebnych zapożyczeń.
-
Okazywać
szacunek wszystkim pracownikom szkoły.
-
Uczeń
lub zespół uczniów winny szkody jest materialnie odpowiedzialny za dokonane
zniszczenia.
-
Usunąć
zniszczenia w ciągu 1 tygodnia lub w terminie ustalonym
z wychowawcą i dyrektorem,
-
Podstawą do usprawiedliwienia nieobecności w szkole
jest:
-
Pisemna, uzasadniona prośba rodziców.
-
Zaświadczenie lekarskie.
-
Usprawiedliwienie nieobecności musi nastąpić w ciągu
tygodnia od ostatniego dnia absencji szkolnej.
-
W razie potrzeby wychowawca może ustalić inną formę
usprawiedliwienia, powiadamiając dyrektora szkoły i rodziców.
-
Zwolnienia ze szkoły może udzielić dyrektor szkoły lub
wychowawca. Prośba
o zwolnienie musi być pisemna. W przypadku prośby o dłuższe zwolnienie (urlop)
należy złożyć podanie do dyrekcji szkoły z podpisem rodziców
i wychowawcy klasy na trzy dni przed planowanym zwolnieniem (urlopem).
-
Nieusprawiedliwione godziny oraz spóźnienia obniżają
ocenę ze sprawowania.
-
Uczeń ma obowiązek dbania o schludność ubioru oraz jego
czystość. Ubiór szkolny powinien być stonowany i estetyczny. Nie należy
zakładać zbędnych ozdób, łańcuchów, bransolet, kolczyków itp., które stanowią zagrożenie dla jego
bezpieczeństwa i zdrowia. Uczeń na terenie szkoły nie może posiadać przy sobie
ostrych narzędzi, wszelkiego rodzaju broni oraz środków pirotechnicznych.
-
Uczeń, będący w posiadaniu telefonu komórkowego, nie
może używać go podczas pobytu w szkole. Łamanie zakazu skutkować będzie
zabraniem telefonu. Będzie on oddany rodzicom.
-
Na
wszystkie uroczystości szkolne obowiązuje strój odświętny – galowy, ustalony
tradycją szkoły: dziewczęta – biała bluzka, czarna lub granatowa spódnica,
spodnie, chłopcy – biała koszula, granatowy lub czarny garnitur bądź ciemne
spodnie i granatowy sweter.
-
Obowiązkiem
każdego ucznia jest sumienne wykonywanie przyjętych lub przydzielonych zadań,
m.in. dyżur w klasie, na korytarzu szkolnym, praca
w organizacjach szkolnych.
-
Obowiązkiem
ucznia jest ochrona i zabezpieczenie własności prywatnej przed zniszczeniem lub
kradzieżą.
-
Uczeń
nie powinien przynosić do szkoły przedmiotów drogich, wartościowych lub pamiątek
ponieważ szkoła nie bierze za nie odpowiedzialności materialnej.
-
Uczeń
ma obowiązek natychmiastowego informowania dyrekcji szkoły lub wychowawcy o
zaistniałych zagrożeniach dotyczących zdrowia lub życia. Jest zobowiązany dbać
o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów.
-
Palenie
tytoniu i korzystanie z innych używek jest zabronione.
§ 46
PIECZĘCIE GIMNAZJUM, TABLICE
-
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi
przepisami.
-
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, która jest
podstawą wydawania świadectw i ich duplikatów zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Szkoła posiada od 22.05.2003 roku własny sztandar, logo
oraz ceremoniał szkolny.
-
Szkoła prowadzi dokumentację zgodną z obowiązującą
instrukcją kancelaryjną.
-
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i
materiałowej określają odrębne przepisy.
Załącznikami do Statutu są:
-
Program
Wychowawczy.
-
Wewnętrzny
System Oceniania.
-
Program
profilaktyczny.
-
Procedury
Postępowania w Sytuacjach Trudnych.
-
Regulamin
Biblioteki Szkolnej.
-
Regulamin
Świetlicy Szkolnej.
-
Regulamin
wycieczki.
-
Regulamin
wycieczki klasowej.
-
Procedura
realizacji projektu gimnazjalnego.
-
Szkolny
Regulamin Rekrutacyjny.
-
Procedura
uzyskiwania zwolnień z zajęć wychowania fizycznego.
-
Procedura przeniesienia
ucznia na wniosek rodzica.
-
Procedura
wypadku.
-
Procedura wyboru
podręcznika.
-
Procedura
pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Uchwałą nr
18/3/11/2015 Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum w Kamieniu Krajeńskim z
dnia 3 listopada 2015 r. przyjęto statut Publicznego Gimnazjum w Kamieniu
Krajeńskim – tekst jednolity, stanowiący załącznik nr 1do niniejszej uchwały.
|