SZKOŁA PODSTAWOWA
W KAMIENIU KRAJEŃSKIM
Opracowano na podstawie
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 10 czerwca 2015 r. w
sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy w
szkołach publicznych
Podstawa
prawna:
1)
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
niektórych innych ustaw - Dz. U. poz. 357 - Rozdział 3a: Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w
szkołach publicznych
2) Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych - Dz.
U. poz. 843
3) Ustawa Prawo oświatowe - art.72 i 98 Dz.U. 59/2016
§ 1
1. Wewnątrzszkolne Ocenianie ma na celu:
1)
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w
tym zakresie,
2)
udzielenie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o
tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć,
3)
udzielenie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
4)
motywowanie ucznia do dalszych postępów
w nauce i zachowaniu,
5) dostarczenie
rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
i szczególnych uzdolnieniach ucznia,
6) umożliwienie
nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
§ 2
1.Ocenianie
osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowywaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
(lub efektów kształcenia określonych w
podstawie programowej kształcenia w zawodach);
2) wymagań
edukacyjnych wynikających z
realizowanych w szkole programów nauczania;
3) wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w
przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych
2.Celem oceniania bieżącego z zajęć edukacyjnych
jest:
1) monitorowanie pracy
ucznia;
2)
przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych
pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak
wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
3.Klasyfikacja
śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć
edukacyjnych oraz ustaleniu śródrocznych
ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
4.Klasyfikacja
roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć w danym
roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
5.Klasyfikacji
końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły.
Na
klasyfikację końcową składają
się:
1)roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej oraz
2)roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła
się w klasach programowo niższych w szkole .
6.Laureat
konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz
laureat lub finalista ogólnopolskiej
olimpiady przedmiotowej otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą
pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną.
7.Uczeń, który
tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub
ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady
przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową
ocenę klasyfikacyjną.
8.W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym
klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym.
9. Oceny bieżące oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność umysłową w stopniu umiarkowanym lub
znacznym są ocenami opisowymi.
10.W szkole lub oddziale
integracyjnym śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć
edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po
zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu współorganizowania
kształcenia integracyjnego.
§ 3
1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy:
1) okres I - od początku września do 15.01 lub do najbliższego piątku po
wyznaczonym
terminie
2) okres II - do końca roku szkolnego
§
4
1.Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne niezbędne do
otrzymania przez ucznia poszczególnych ocen śródrocznych i rocznych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
1) przedstawiają dyrektorowi szkoły do 15 września każdego
roku szkolnego;
2) na początku każdego roku szkolnego - na pierwszych
zajęciach prowadzonych przez nauczyciela przedmiotu informują uczniów oraz na pierwszym
zebraniu z rodzicami ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do
otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.
2. Informują uczniów oraz ich rodziców o sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów poprzez prace klasowe, kartkówki,
sprawdziany, odpowiedzi ustne, zadania
domowe
i inne formy ustalone przez nauczyciela przedmiotu.
3. Informują uczniów oraz ich rodziców o warunkach i trybie otrzymania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
4.
Ustalają oceny bieżące, śródroczne oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych - terminy.
1) do 20 grudnia oraz do 30
kwietnia (II okres) każdy uczeń powinien mieć wystawione co najmniej 3
oceny bieżące z każdego przedmiotu nauczania.
2) termin wystawienia ocen klasyfikacyjnych
ustala dyrektor szkoły - corocznie w szkolnym planie pracy szkoły
5.
Nauczyciele informują ucznia o uzyskanych przez niego ocenach na bieżąco
podczas zajęć lekcyjnych, wpisując oceny do dziennika elektronicznego systemu
kontroli frekwencji i postępów w nauce
6. Uzasadniają ustaloną ocenę poprzez:
1) odwoływanie się do ustalonych kryteriów oceniania,
2) udzielenie uczniowi ustnej informacji o postępach i
trudnościach w nauce ze wskazaniem jakie wiadomości i umiejętności opanował, a co wymaga jeszcze poprawy - udoskonalenia.
7. Ustalają warunki i sposób przekazywania rodzicom
informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych
uzdolnieniach poprzez:
1) wpisy
dokonywane w elektronicznym systemie kontroli frekwencji i postępów w
nauce lub, gdy powyższy system jest
dla rodziców (prawnych opiekunów) niedostępny, poprzez pisemne zestawienia
ocen z poszczególnych przedmiotów sporządzane przez wychowawcę dla każdego
ucznia i przekazywane w trakcie zebrań i konsultacji odbywających się w szkole we wcześniej
ustalonym terminie,
2) rozmowy indywidualne z rodzicami podczas konsultacji i spotkań,
3) kontakt indywidualny z nauczycielem przedmiotu po wcześniejszym uzgodnieniu,
4) wpisy dokonywane w zeszytach
kontaktów.
8.
Udostępniają uczniowi i jego rodzicom sprawdzone i ocenione pisemne prace
ucznia:
1) podczas zebrań z rodzicami, drzwi otwartych,
2) kontaktów indywidualnych z nauczycielem przedmiotu po
wcześniejszym ustaleniu terminu,
3) udostępnianie prac do wglądu do domu,
4)
na innych zasadach określonych przez
nauczycieli przedmiotu.
9.Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady
pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia i jego rodziców o
przewidywanych dla niego rocznych
ocenach klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych
1)poprzez dziennik elektroniczny,
2)pisemną informację
- karta ocen.
10. Indywidualizują
pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych
odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia.
11. Dostosowują wymagania edukacyjne do indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniowi:
1)
posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - na podstawie
tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym, 2)posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego- na podstawie tego
orzeczenia, 3)posiadającemu opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w
tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub
inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania- na podstawie
tej opinii,
4)nieposiadającemu orzeczenia lub opinii, który jest objęty pomocą
psychologiczno-pedagogiczną w szkole- na
podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez
nauczycieli i specjalistów,
5)posiadającemu
opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia
określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego - na
podstawie tej opinii.
12.Udzielają uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie
uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
udzielają wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju i motywują
ucznia do dalszych postępów w nauce i
zachowaniu.
13.Oceny
są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
14.W
sprawdzianach podsumowujących wiadomości i umiejętności nauczyciele klas I -
III stosują procentowy system oceniania:
6 -
100 - 96%
5 - 95 - 86 %
4 - 85 - 70 %
3 - 69 - 51 %
2 - 50 - 30 %
1 - 29 - 0 %
15.W
sprawdzianach podsumowujących wiadomości i umiejętności nauczyciele klas IV -
VIII stosują procentowy system oceniania dostosowany do specyfiki przedmiotu.
§
5
1.Ocenianie
zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału
stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków
ustalonych przez szkołę.
2.Ocenianie
zachowania ucznia dokonywane jest w ramach klasyfikacji śródrocznej, rocznej
i końcowej.
3.Klasyfikacja
śródroczna polega na okresowym podsumowaniu zachowania ucznia.
4.Klasyfikację
śródroczną przeprowadza się w naszej szkole raz w ciągu roku szkolnego .
5.Klasyfikacja
roczna polega na podsumowaniu zachowania
ucznia w danym roku szkolnym
oraz ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6.Na
klasyfikację końcową składa się roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
ustalona w klasie programowo najwyższej.
7.Ocena
klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: 1)oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych; 2) promocję do klasy programowo wyższej lub
ukończenie szkoły.
8.W klasach
I - III szkoły podstawowej śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania są ocenami opisowymi.
9.Przy
ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych
zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej.
10.Uczniowi
realizującemu obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą nie ustala
się oceny zachowania.
11.Począwszy
od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej
skali:
1) wzorowe;
2)
bardzo dobre;
3) dobre;
4)
poprawne;
5) nieodpowiednie;
6)
naganne.
12.Śródroczna
i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe
obszary: 1)wywiązywanie
się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie
zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3)dbałość o honor i tradycje szkoły;
4)dbałość o piękno mowy ojczystej;
5)dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; 6)godne, kulturalne zachowanie się
w szkole i poza nią;
7)okazywanie szacunku innym osobom.
13.Wychowawca
klasy na początku każdego roku szkolnego- do 15 września informuje uczniów - na lekcji z
wychowawcą oraz rodziców (prawnych opiekunów) - na pierwszym zebraniu z
rodzicami o zasadach oceniania zachowania.
14.Wychowawca klasy jest zobowiązany do zapoznania uczniów i ich rodziców
(prawnych opiekunów) z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem.
15.Elementem wpływającym na wystawienie oceny z zachowania jest
zastosowanie systemu monitorującego zachowanie uczniów, poprzez wpisywanie na
bieżąco pozytywnych i negatywnych uwag w dzienniku elektronicznym.
§ 6
1. Przy ustalaniu
oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć
artystycznych nauczyciele powinni przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także
systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w
działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
§ 7
1.W uzasadnionych
przypadkach dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania
fizycznego i zajęć komputerowych, na podstawie opinii o braku możliwości
uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas
określony w tej opinii.
2.Dyrektor
szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na
zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza na
czas określony w tej opinii.
3.Jeżeli
okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o których mowa w ust.2
uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony" albo „zwolniona".
§ 8
1.
Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie
opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką
dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
2.
W przypadku takiego ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka
obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony"
albo „zwolniona".
§ 9
1.Klasyfikowanie
śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z
zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu
ocen klasyfikacyjnych , według skali określonej w § 11 ust.6 oraz oceny zachowania- § 13 ust.2.
2.Klasyfikowanie
śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, w terminie
określonym w § 3.
3.Klasyfikowanie
roczne w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
oraz zachowania ucznia w danym roku szkolnym i
ustaleniu oceny opisowej. Ocena z religii wyrażona jest stopniem według skali,
o której mowa w § 11 ust.6
4.
Klasyfikowanie roczne , począwszy od klasy czwartej , polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen
klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania według skali o której mowa odpowiednio w § 11
ust.6 i § 13 ust.2.
5.Przed rocznym
(semestralnym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni
nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach w terminie i formie
określonych w § 21 i 22.
6.
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo złożyć w formie pisemnej odwołanie od
przewidywanej oceny niedostatecznej lub pozytywnej do Dyrektora Szkoły wraz z
konkretnym rzeczowym uzasadnieniem w terminie 3 dni od daty podania
przewidywanej oceny z przedmiotu.
7. W przypadku
wpłynięcia odwołania od przewidywanej semestralnej rocznej przedmiotowej
oceny Dyrektor Szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające:
1) jeżeli w wyniku
postępowania wyjaśniającego stwierdzone zastaną istotne uchybienia w
procedurze wystawiania oceny Dyrektor Szkoły zarządza przeprowadzenie
egzaminu weryfikującego ocenę niedostateczną na pozytywną lub z pozytywnej na
pozytywną wyższą
2) w przypadku nie
stwierdzenia nieprawidłowości Dyrektor oddala odwołanie.
Decyzja Dyrektora
przekazana jest wnioskodawcy w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem w
terminie nie dłuższym niż 2 dni od daty wpłynięcia odwołania,
3)decyzja
Dyrektora Szkoły jest ostateczna.
8.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia odwołania Dyrektor Szkoły zobowiązuje
nauczyciela danego przedmiotu do przypomnienia wymagań dotyczących oceny o
którą ubiega się uczeń i pisemnego podania informacji o terminie egzaminu
weryfikującego ocenę.
§ 10
1.Oceny
klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne ,
a ocenę
zachowania wychowawca klasy.
2.W
przypadku niemożności wystawienia oceny przez nauczyciela prowadzącego
zajęcia edukacyjne lub wychowawcy, ocenę ustala dyrektor szkoły lub
nauczyciel przez niego wyznaczony.
§ 11
1.Oceny
wewnątrzszkolne dzielą się na :
1) klasyfikacyjne - końcowe, roczne i śródroczne
2) bieżące - wystawiane w trakcie I i II
okresu - semestru
2.W klasach I-III ocena śródroczna i roczna klasyfikacyjna jest oceną opisową.
3. Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do odpowiednich wymagań i efektów kształcenia
4.
Oceny bieżące z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych w kl. I - III ustalone w naszej szkole są
następujące:
SYMBOL
|
OCENA
|
OGÓLNE
KRYTERIA OCEN BIEŻĄCYCH
|
6
|
celujący
|
Uczeń w pełni opanował określone umiejętności. Swobodnie
korzysta ze zdobytych wiadomości i umiejętności. Dokonuje analizy nowych
zjawisk. Bezbłędnie określa plan działania, tworzy.
|
5
|
bardzo dobry
|
Uczeń bardzo dobrze opanował określone umiejętności.
Dokonuje analizy poznanych zjawisk. Umie określić plan działania. Korzysta
ze zdobytych wiadomości w sytuacjach typowych.
|
4
|
dobry
|
Uczeń potrafi stosować wiadomości w sytuacjach podobnych
do ćwiczeń szkolnych. Opanował umiejętności praktycznego posługiwania się
wiadomościami według podanych wzorów.
|
3
|
dostateczny
|
Uczeń posiada elementarny poziom rozumienia wiadomości.
Wykonuje tylko zadania podstawowe, z którymi ma czasami problemy.
Wykorzystuje wskazówki nauczyciela do pokonywania trudności.
|
2
|
dopuszczający
|
Uczeń z dużymi trudnościami przyswaja sobie wiedzę i
umiejętności . Wymaga stałej pomocy przy wykonywaniu najprostszych zadań.
|
1
|
niedostateczny
|
Uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i
umiejętności mimo dodatkowych ćwiczeń i zajęć.
|
5.Oceny
bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych w kl. IV - VIII w naszej szkole są następujące:
Ocena
|
Skrót literowy
|
Cyfra
|
celujący
|
cel
|
6
|
Celujący minus
|
cel -
|
6 -
|
bardzo dobry plus
|
bdb +
|
5 +
|
bardzo dobry
|
bdb
|
5
|
bardzo dobry minus
|
bdb -
|
5 -
|
Dobry plus
|
db +
|
4 +
|
dobry
|
db
|
4
|
Dobry minus
|
db -
|
4 -
|
Dostateczny plus
|
dst +
|
3 +
|
dostateczny
|
dst
|
3
|
dostateczny minus
|
dost -
|
3 -
|
dopuszczający plus
|
dop +
|
2 +
|
dopuszczający
|
dop
|
2
|
dopuszczający minus
|
dop -
|
2 -
|
niedostateczny
|
ndst
|
1
|
6.Począwszy
od klasy IV szkoły podstawowej, śródroczne, roczne oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych są ustalane według skali MEN:
Oceny pozytywne
1)
stopień celujący - 6;
2) stopień bardzo dobry - 5;
3) stopień dobry -4;
4) stopień dostateczny - 3;
. 5) stopień dopuszczający - 2;
Ocena
negatywna
6)
stopień niedostateczny - 1
7. W
ocenianiu bieżącym w klasach I-VIII szkoły podstawowej stosuje się stopnie zgodnie ze skalą, o
której mowa w ust.4 i 5. Dopuszcza się stawianie znaków: „+" i „ -„. W
dzienniku elektronicznym; wartość plus
oznacza +0,5 (np. 3+ to 3,5), natomiast minus oznacza -0,25
(np. 3- to 2,75).
8.W
dzienniku elektronicznym stosuje się skrót
literowy ocen.
9.W
arkuszach ocen stosuje się zapis literowy w pełnym brzmieniu.
10.Wyniki
klasyfikacji po I semestrze mogą być zapisane skrótem literowym.
11.Arkusze
ocen wypełnia wychowawca.
12.W dzienniku
elektronicznym przyjmuje się pięciostopniową skalę wagi ocen (od 1 do 5).
Przyjęto następującą wagę ocen bieżących dla ustalenia oceny śródrocznej lub
rocznej na podstawie średniej ważonej:
1)
badania wyników nauczania, próbne sprawdziany itp. - 5,
2) prace
klasowe - 4,
3)
poprawa pracy klasowej - 4,
4)
kartkówka - 3,
5)
odpowiedź ustna - 2,
6)
inne - 2,
7) oceny
zewnętrzne - 1.
8) inne
wg uznania nauczyciela.
13.Wagę
dodatkowych kategorii ocen, wynikających ze specyfiki przedmiotu, ustalają
nauczyciele przedmiotowi, ujmują ją w Ocenianiu Przedmiotowym i wprowadzają
do dziennika elektronicznego.
14.Śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący te zajęcia na podstawie średniej ważonej ocen
cząstkowych zapisanych w dzienniku elektronicznym według następującej skali:
1)
celujący ≥ 5,5
2)
4,65 ≤ bardzo dobry < 5,5
3) 3,65 ≤
dobry < 4,65
4) 2,65 ≤ dostateczny < 3,65
5) 1,65 ≤
dopuszczający < 2,65
6)
niedostateczny < 1,65
15.Roczna
ocena klasyfikacyjna z obowiązujących zajęć ustalana jest na podstawie
średniej ważonej ocen bieżących uzyskanych w ciągu roku szkolnego (średnia
roczna).
16. W razie niezaliczenia przez ucznia I lub II semestru
(z uwzględnieniem terminu poprawy I semestru oraz okresu po
wystawianiu ocen proponowanych rocznych) nauczyciel przedmiotu może obniżyć
uczniowi ocenę roczną względem oceny wskazanej przez średnią ważoną.
§ 12
1.Stopień
celujący otrzymuje uczeń , który : 1)
sprostał wymaganiom KPRD 2) swobodnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania,
3) proponuje rozwiązania nietypowe,
4)osiąga
sukcesy w konkursach przedmiotowych ,
zawodach sportowych i innych ( nie są
one elementem koniecznym do uzyskania oceny celującej).
2.Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń , który :
1)sprostał
wymaganiom KPRD,
2) opanował
wiadomości i umiejętności w stopniu bardzo dobrym,
3)zdobytą
wiedzę potrafi zastosować do rozwiązywania zadań i problemów,
4)jest samodzielny,
5) korzysta z różnych źródeł wiedzy.
3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
1) sprostał wymaganiom KPR ,
2)
opanował w dobrym stopniu wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania,
3)
poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania ( wykonywania) typowych zadań
teoretycznych i praktycznych .
4.Stopień
dostateczny otrzymuje uczeń, który :
1)sprostał wymaganiom KP,
2) opanował w
podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
3)potrafi
zastosować wiadomości do rozwiązywania (wykonywania) typowych zadań
teoretycznych lub praktycznych o średnim stopniu trudności.
5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń , który :
1)sprostał wymaganiom K,
2)
ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem , ale te
braki nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia się,
3) rozwiązuje
( wykonuje ) z pomocą nauczyciela , zadania teoretyczne i praktyczne
typowe o niewielkim stopniu trudności.
6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń , który :
1) nie
opanował tych wiadomości i umiejętności , które są konieczne do dalszego
kształcenia,
2)nie
potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu
trudności, nawet z pomocą nauczyciela.
7.Do średniej z ocen wliczają się wszystkie przedmioty szkolne.
§
13
1.W klasach I-III
ocena zachowania jest oceną opisową.
2. w celu
ujednolicenia wymagań wprowadza się następujące symbole: A ,B , C
3.Ustala się następujące kryteria ocen zachowania:
1) Kryteria ocen zachowania dla klas I - III
SYMBOL
|
POZIOM UMIEJĘTNOŚCI
|
KRYTERIA OCEN
|
A
|
ZAWSZE
|
Uczeń przestrzega wszystkich ustalonych zasad regulaminu
szkolnego oraz kontraktu klasowego - kl. I
|
B
|
CZĘSTO
|
Czasami uczniowi nie udaje się przestrzegać wszystkich
zasad regulaminu oraz kontraktu klasowego - kl. I
|
C
|
SPORADYCZNIE
|
Uczeń często nie zachowuje się zgodnie z regulaminem
oraz kontraktem klasowym - kl. I
|
OBSZARY PODLEGAJĄCE
OCENIE - UMIEJĘTNOŚCI EMOCJONALNO-SPOŁECZNE:
- kultura osobista:
uczeń grzecznie i kulturalnie odnosi się do pracowników szkoły i kolegów, dba o higienę osobistą i
porządek w swoim otoczeniu ,
- zaangażowanie: uczeń jest punktualny, obowiązkowy, bierze
aktywny udział w zajęciach; systematycznie odrabia zadania domowe, dobrze
przygotowuje się do zajęć,
- kontakty z
rówieśnikami: uczeń potrafi współpracować z kolegami, chętnie udziela im
pomocy; potrafi opanować negatywne emocje.
2) Kryteria ocen zachowania dla klas IV - VIII
Ocenę wzorową otrzymuje
uczeń, który realizował projekt edukacyjny i spełnia przynajmniej 12
kryteriów na ocenę wzorową:
-przestrzega praw i obowiązków ucznia,
-jest prawdomówny, uczciwy, obowiązkowy, życzliwy,
-okazuje szacunek dorosłym i kolegom,
-przeciwstawia się przejawom brutalności, staje w obronie słabszych
kolegów,
- z własnej inicjatywy bierze udział w akcjach charytatywnych,
wolontariacie, bezinteresownie pomaga innym,
-aktywnie uczestniczy w życiu szkoły,
-pracuje systematycznie i realizuje zadania dla
osiągnięcia określonego celu,
-akceptuje i włącza się w realizację tradycji i zwyczajów
ustalonych w szkole i w klasie,
-jest odpowiedzialny za czyny i słowa,
-dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
-troszczy się o mienie szkoły i dba o jej estetykę,
-przestrzega zasad higieny i kultury osobistej,
-może być wzorem do naśladowania dla innych uczniów w
szkole i poza szkołą,
-systematycznie uczęszcza do szkoły,
-dba o dobre imię szkoły,
-wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we
wszystkich etapach realizacji projektu edukacyjnego, wspomagał członków
zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu i wykazał się
umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków,
-nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz nie powinien
mieć uwag negatywnych.
Ocenę bardzo
dobrą otrzymuje uczeń, który realizował projekt edukacyjny i spełnia
przynajmniej 10 kryteriów na ocenę bardzo dobrą:
-przestrzega praw i obowiązków ucznia,
-jest prawdomówny, uczciwy, obowiązkowy, życzliwy,
-okazuje szacunek dorosłym i kolegom,
-przeciwstawia się przejawom brutalności, staje w obronie
słabszych kolegów,
-aktywnie uczestniczy w życiu szkoły,
-pracuje systematycznie i realizuje zadania dla
osiągnięcia określonego celu,
-akceptuje i włącza się w realizację tradycji i zwyczajów
ustalonych w szkole i w klasie,
-jest odpowiedzialny za czyny i słowa,
-dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
-troszczy się o mienie szkoły i dba o jej estetykę,
-przestrzega zasad higieny i kultury osobistej,
-może być wzorem do naśladowania dla innych uczniów w
szkole i poza szkołą,
-systematycznie uczęszcza do szkoły,
-dba o dobre imię szkoły,
-był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt
edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i
nacechowana życzliwością,
-nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz nie powinien
mieć uwag negatywnych.
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który realizował projekt edukacyjny i spełnia
przynajmniej 7 kryteriów na ocenę dobrą oraz ma najwyżej 7 godzin
nieusprawiedliwionych:
-dobrze zachowuje się na lekcjach, podczas zajęć
pozaszkolnych, na przerwach i poza szkołą,
-nie wykazuje aktywności własnej w realizacji wszelkich
zadań, do ich realizacji jest często zachęcany, nakłaniany, wymaga ciągłego
przypominania,
-bardziej dba o własną wygodę, swoje korzyści niż o
innych,
-nie wyróżnia się niczym pozytywnym ani negatywnym,
-nie wykazuje w zadowalającym stopniu samokrytycyzmu,
-niechętnie daje się nakłonić do pracy nad sobą,
-uchybia w nieznacznym stopniu postanowienia i wymagania
statutu,
-współpracował w zespole realizującym projekt edukacyjny,
wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.
Ocenę poprawną
otrzymuje uczeń, który realizował projekt edukacyjny i spełnia
przynajmniej 6 kryteriów na ocenę poprawną oraz opuścił bez usprawiedliwienia
nie więcej niż 14 godzin:
-dobrze zachowuje się na lekcjach, podczas zajęć
pozaszkolnych, na przerwach i poza szkołą,
-nie wykazuje aktywności własnej w realizacji wszelkich
zadań, do ich realizacji jest często zachęcany, nakłaniany, wymaga ciągłego
przypominania,
-bardziej dba o własną wygodę, swoje korzyści niż o
innych,
-nie wyróżnia się niczym pozytywnym ani negatywnym,
-nie wykazuje w zadowalającym stopniu samokrytycyzmu,
-niechętnie daje się nakłonić do pracy nad sobą,
-uchybia w nieznacznym stopniu postanowienia i wymagania
statutu,
-współpracował w zespole realizującym projekt edukacyjny,
wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania
były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna
projektu.
Ocenę
nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnia 5 kryteriów na ocenę
nieodpowiednią oraz ma najwyżej 28 godzin nieusprawiedliwionych:
-nie odpowiada w/w kryteriom, łamie Statut Szkoły bez
istotnych wytłumaczalnych powodów,
-daje swoim zachowaniem zły przykład na terenie szkoły i
poza nią (wulgarność, stosowanie używek, wyłudzanie pieniędzy, agresja, brak
kultury osobistej),
-cechuje się lekceważącym stosunkiem do obowiązków
szkolnych, nauczycieli i osób starszych
-w niewielkim stopniu interesuje się sprawami klasy i
szkoły,
-przyjmuje uwagi i upomnienia, lecz z małym skutkiem stara
się poprawić swoje zachowanie,
-mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu
realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego
konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji
zadań przez innych członków zespołu.
Ocenę naganną
otrzymuje uczeń, który spełnia 3 kryteria na ocenę naganną:
-nagminnie i celowo łamie Statut Szkoły, a działania
wychowawcze i zapobiegawcze nie odnoszą skutku,
-ma zdecydowanie zły i demoralizujący wpływ na innych,
pociągając ich za sobą w czynieniu zła,
- czynnie narusza prawo ( kradzieże, naruszenie
nietykalności osobistej, stosowanie używek, fałszowanie dokumentów),
-łamie normy współżycia społecznego, a jego zachowanie
godzi w dobre imię szkoły,
-jego zachowanie powoduje zagrożenie zdrowia i życia osób
znajdujących się w szkole,
-nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji
projektu edukacyjnego,
-ma więcej niż 28 godzin nieusprawiedliwionych.
4. W uzasadnionych przypadkach wychowawca może za zgodą dyrektora obniżyć
ocenę zachowania w czasie od rady klasyfikacyjnej do dnia wręczenia
świadectwa. Zmianę oceny zachowania należy uwzględnić na najbliższym
posiedzeniu rady pedagogicznej.
5. Ocenę z zachowania w kl. IV-VIII ustala się według
następujących zasad:
1)
uczeń na kartce, którą przekazuje wychowawcy, dokonuje samooceny według
ustalonych kryteriów (karta samooceny zachowania ucznia stanowiąca załącznik
do WO)
2)samorząd klasowy przedstawia swoją opinię na temat
ustalonej przez ucznia oceny, ma prawo wnioskować o zmianę oceny po
przedłożeniu konkretnych argumentów
3) po konsultacji z nauczycielami uczącymi ocenę z
zachowania ustala wychowawca klasy i jest ona ostateczna
4)uczeń i jego rodzice maja
prawo zażądać uzasadnienia od wychowawcy ustalonej oceny
6. Przy ustalaniu
oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić opinię publicznej poradni
pedagogiczno- psychologicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej lub
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego w
przypadku, gdy jest ona udostępniona szkole przez rodzica.
7. Rodzic (opiekun
prawny) jest zobowiązany złożyć do Dyrektora Szkoły podanie z aktualnym
orzeczeniem bądź opinią, które uzasadnia wpływ zaburzeń lub odchyleń
rozwojowych na zachowanie ucznia, w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno- wychowawczych. Dyrektor Szkoły, po zapoznaniu się z podaniem i z
orzeczeniem lub opinią podejmuje decyzję co do zasadności podania.
8. Oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na klasyfikację
zachowania.
§ 14
1. Na miesiąc
przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel wychowawca
pisemnie i poprzez system elektroniczny informuje rodziców (prawnych opiekunów) i
ucznia o przewidywanej dla niego nagannej i pozytywnej ocenie z zachowania
2.
Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel-
wychowawca informuje uczniów o przewidywanych semestralnych/ końcowych
ocenach z zachowania
3.
W terminie 3 dni od daty podania przewidywanej oceny z zachowania, rodzic
(prawny opiekun) ma prawo złożyć w formie pisemnej odwołanie od przewidywanej
oceny zachowania do Dyrektora Szkoły wraz z konkretnym rzeczowym
uzasadnieniem.
4.
W przypadku wpłynięcia odwołania od przewidywanej semestralnej/ końcowej
oceny z zachowania
Dyrektor Szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające:
1)jeżeli
w wyniku postępowania wyjaśniającego stwierdzone zostały istotne uchybienia w procedurze wystawiania oceny,
Dyrektor Szkoły powołuje komisję weryfikującą ocenę z zachowania,
2)w skład komisji
weryfikującej ocenę z zachowania wchodzą: dyrektor, wychowawca klasy, pedagog,
przedstawiciel SU, Rady Rodziców,
3)celem
komisji jest ponowne rozpatrzenie kwestionowanej, przewidywanej oceny z
zachowania. Decyzja komisji jest ostateczna,
4)w przypadku nie stwierdzenia nieprawidłowości dyrektor
oddala odwołanie,
5)decyzją Dyrektora winna być przekazana wnioskodawcy w
formie pisemnej wraz z uzasadnieniem w terminie nie dłuższym niż 3 dni od
daty wpłynięcia odwołania,
6)decyzja Dyrektora Szkoły jest ostateczna.
§ 15
1.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono , że poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w
klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć
uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 16
1.Uczeń
może nie być klasyfikowany z jednego , kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brakuje podstaw do ustalenia oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
nauczania.
2.Uczeń
nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może
zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3.Na
pisemną prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności
nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (opiekunów prawnych) rada
pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok nauki lub program nauki oraz uczeń spełniający
obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5.
Egzaminy klasyfikacyjne o którym mowa w ust. 2 i 3 , przeprowadza nauczyciel
właściwego przedmiotu w obecności innego nauczyciela tego samego lub
pokrewnego przedmiotu .
6.Uczeń,
o którym mowa w ust. 4 zdaje komisyjny egzamin klasyfikacyjny.
7.Dla
przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego , dyrektor szkoły
powołuje komisję w składzie:
1)dyrektor
jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel danego przedmiotu jako egzaminator,
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego
przedmiotu jako członek komisji.
8. Dopuszcza się możliwość obecności w szkole rodziców /
opiekunów/- w charakterze obserwatorów podczas egzaminu klasyfikacyjnego,
poprawkowego, sprawdzającego.
9.Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator, a w przypadku
komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminator w porozumieniu z
przewodniczącym komisji.
10.Na
podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminator (egzaminator
w porozumieniu z przewodniczącym komisji w przypadku komisyjnego
egzaminu klasyfikacyjnego) ustala ocenę według skali obowiązującej w szkole.
11.Z
przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do
którego załącza się pisemne odpowiedzi ucznia oraz zwięzłą informację o jego
odpowiedziach ustnych i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania
praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia , w którym
wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.
12.Termin
egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego
rodzicami
( prawnymi opiekunami ).
13.Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym
dzień zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
14.W
przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć
edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „niesklasyfikowany" albo „niesklasyfikowana".
§ 17
1.Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza
szkołą nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: zajęcia techniczne,
plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych
zajęć edukacyjnych.
2.
Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą
przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na
spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego poza szkołą. W skład
komisji wchodzą:
1)Dyrektor
Szkoły - jako przewodniczący komisji,
2)
nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania dla odpowiedniej klasy.
§ 18
1.
W uzasadnionych przypadkach uczeń ma prawo do składania egzaminu
sprawdzającego z jednego przedmiotu , jeżeli nie zgadza się z ustaloną
pozytywną oceną śródroczną lub roczną. Rada pedagogiczna może wyrazić
zgodę na dwa egzaminy sprawdzające pod warunkiem, że uczeń ma co najmniej
dobrą ocenę zachowania .
2.Egzamin
sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców
(prawnych opiekunów),zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż w terminie
pięć dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń . Termin przeprowadzenia egzaminu
ustala dyrektor szkoły , przy czym nie może to być termin późniejszy niż
przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym okresie -semestrze (roku
szkolnym) .
3.Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego , dyrektor
szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:
1) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu
- jako egzaminator,
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu -
jako członek komisji.
4.Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu
może być zwolniony na jego prośbę z udziału w pracach komisji . Wówczas, a
także w innych uzasadnionych przypadkach dyrektor powołuje na egzaminatora
innego nauczyciela tego samego przedmiotu.
5. Egzamin
sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów:
plastyka , zajęcia techniczne , muzyka, zajęcia komputerowe i wychowanie fizyczne, z których egzamin
powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych .
6.Pytania (ćwiczenia ) egzaminacyjne przygotowuje egzaminator,
a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji .
Stopień trudności pytań (ćwiczeń ) musi odpowiadać kryterium stopnia , o
który ubiega się uczeń .
7. Komisja egzaminacyjna może na podstawie przeprowadzonego egzaminu
sprawdzającego:
1)podwyższyć o jeden stopień - w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
2) pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela - w przypadku
wyniku negatywnego.
8.
Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół
zawierający: skład komisji ,termin egzaminu , pytania (ćwiczenia)
egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję .
Do protokołu załącza się pisemne
odpowiedzi ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach ucznia i
zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
9.Uczeń , który z udokumentowanych przyczyn
losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu
sprawdzającego , może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora
szkoły
10.Ocena ustalona w wyniku egzaminu
sprawdzającego jest ostateczna.
§ 19
1.Uczeń
klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli jego
osiągnięcia edukacyjne oceniono pozytywnie.
2.
Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej ,
jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania z uwzględnieniem przepisu §7 ust.1 uzyskał , oceny klasyfikacyjne roczne
wyższe od stopnia niedostatecznego , z zastrzeżeniem §21 ust.1.
3.Uczeń , który
nie spełnił warunków określonych w ust . 1 albo 2 , nie otrzymuje promocji i
powtarza tę samą klasę , z zastrzeżeniem ust . 4 .
4.W wyjątkowych
przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia
kl. I-III Szkoły Podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu
opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub na wniosek rodziców(prawnych
opiekunów) po konsultacji z wychowawcą.
5.Uczeń , który
został zakwalifikowany do kształcenia specjalnego i ma co najmniej
roczne opóźnienie w realizacji programu nauczania oraz rokuje
opanowanie w jednym roku szkolnym programu nauczania szkoły
specjalnej dwu klas , może być promowany uchwałą rady
pedagogicznej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku
szkolnego. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody
wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody
rodziców.
§ 20
1.Począwszy
od klasy IV , z wyjątkiem klasy programowo najwyższej , uczeń , który w
wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał jedną albo dwie oceny niedostateczne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy .
2.Egzamin
poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej , z wyjątkiem egzaminu
z plastyki , muzyki , zajęć komputerowych , zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego , z
których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
3.Termin
egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
4.Egzamin
poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły . W skład
komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły -jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -
jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub
pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być
zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych ,
szczególnie uzasadnionych przypadkach .W takim przypadku
dyrektor szkoły powołuje jako osobę
egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w
innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
zawierający : skład komisji , termin egzaminu , pytania egzaminacyjne , wynik
egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję . Do protokołu załącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i o wykonaniu przez niego zadania
praktycznego.
7.Uczeń , który z przyczyn losowych nie przystąpił do
egzaminu w wyznaczonym terminie , może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie , określonym przez dyrektora szkoły .
8.Uczeń , który nie zdał egzaminu poprawkowego , nie
otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 9.
9.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia , rada
pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia
, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych . Fakt
ten należy odnotować w arkuszu ocen ucznia.
§
21
1.Na miesiąc przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele przedmiotów i wychowawca klasy pisemnie i poprzez system
elektroniczny informują rodziców ( prawnych opiekunów ) ucznia o zagrożeniach
oceną niedostateczną ( śródrocznych lub rocznych) z poszczególnego przedmiotu.
2.Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
nauczyciele przedmiotów i wychowawca
klasy poprzez system elektroniczny informują rodziców ( prawnych opiekunów )
ucznia o przewidywanych pozytywnych ocenach
klasyfikacyjnych rocznych z poszczególnego przedmiotu.
§ 22
1.W terminie 10
dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel
przedmiotu potwierdza informację o ocenie niedostatecznej dla ucznia pisemnie
lub poprzez system elektroniczny.
.
2.Na
7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele
przedmiotów informują uczniów o przewidywanych , pozytywnych ocenach
klasyfikacyjnych (śródrocznych i rocznych).
3.Ocena
klasyfikacyjna nie może być wystawiona z mniej niż 3 ocen bieżących w
przypadku gdy przedmiot jest realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo
lub z 4 ocen w pozostałych przypadkach.
4. Jeżeli
z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie pisał sprawdzianu, pracy klasowej lub
testu w terminie ustalonym dla klasy, zobowiązany jest do zaliczenia tej pracy
w przeciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły w terminie ustalonym z
nauczycielem przedmiotu. W wyjątkowej sytuacji (np. długotrwała choroba)
nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczenia sprawdzianu, pracy klasowej,
testu lub wyznaczyć dodatkowy termin zaliczenia.
5. O
terminie pisemnej pracy sprawdzającej (oprócz kartkówek) nauczyciel informuje
klasę z tygodniowym wyprzedzeniem oraz dokonuje odpowiedniego wpisu w
terminarzu dziennika elektronicznego .
6. Oceny
z pisemnych prac klasowych zapisywane są w dzienniku elektronicznym kolorem czerwonym,
kartkówki i odpowiedzi ustne - zielonym, zadania domowe i inne - czarnym.
8. Oceny
zewnętrzne otrzymane przez ucznia w placówkach pozaszkolnych (szpital,
sanatorium) należy wpisywać w dzienniku
elektronicznym kolorem niebieskim.
9. Uczeń
ma prawo do poprawy sprawdzianu lub innej pracy pisemnej sprawdzającej w terminie do dwóch tygodni od jej
otrzymania. Poprawa jest dobrowolna i jednorazowa. Poprawiona ocena
odnotowana jest w dzienniku elektronicznym.
10. W
przypadku długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach z
danego przedmiotu (30% - 40%) nauczyciel może wystawić ocenę semestralną lub
roczną na podstawie zmniejszonej o jedną ilości ocen.
11. W
przypadku niezaliczenia przez ucznia w wyznaczonym terminie określonego
materiału nauczyciel przedmiotu ustala z uczniem dodatkowy termin zaliczenia
danego materiału.
12.Uczeń
może w jednym semestrze jeden lub dwa razy z przedmiotu (w zależności od
przedmiotowego oceniania) bez konsekwencji zgłosić nieprzygotowanie do zajęć.
Nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym skrót „np".
§ 23
1.Uczeń
lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść odwołanie do Dyrektora
Szkoły, jeżeli uznają, ze semestralna (roczna) ocena klasyfikacyjna z
zajęć edukacyjnych lub semestralna (roczna) ocena klasyfikacyjna z
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2.
Powodem może być:
1)
naruszenie zasad WO,
2).niedotrzymanie
terminu podania ocen przewidywanych,
3)
ilość ocen nieproporcjonalna(niezgodna) do ilości określonych w WO.
3.
W przypadku stwierdzenia, że semestralna (końcowa) ocena klasyfikacyjna z
zajęć edukacyjnych lub z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje
komisję, która przeprowadzi:
1) postępowanie wyjaśniające,
2) pisemny i ustny sprawdzian umiejętności ucznia.
4.W skład komisji wchodzą: Dyrektor Szkoły, nauczyciel
uczący danego przedmiotu, nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego
przedmiotu, pedagog szkolny.
5.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustalenie nowej semestralnej
(rocznej) oceny z zachowania winny się odbyć zaraz po wpłynięciu wniosku i
jego rozpoznaniu, nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia
zastrzeżeń.
6.
Po przeprowadzeniu sprawdzianu komisja ustala okresową (roczną) ocenę
klasyfikacyjną z danego zajęcia edukacyjnego lub okresową (roczną) ocenę
klasyfikacyjna z zachowania.
7.
Ustalona przez komisję okresowa (roczna) ocena klasyfikacyjna z zajęcia
edukacyjnego oraz okresowa (roczna) ocena klasyfikacyjna z zachowania, nie
może być niższa od oceny ustalonej przez nauczyciela, wychowawcę.
8.Decyzja komisji jest ostateczna.
§ 24
1. Począwszy
od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen
klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z
wyróżnieniem.
2.Uczeń realizujący obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą,
który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75,
otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
3. Uczeń kończy szkołę podstawową:
1)
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie
programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych
( z uwzględnieniem zasad dotyczących laureatów, finalistów konkursów i
olimpiad przedmiotowych ), uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
wyższe od oceny niedostatecznej.
4. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji
końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej
4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
5.Uczeń realizujący obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, kończy szkołę z wyróżnieniem,
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75.
6.W przypadku gdy uczeń
uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen wlicza się
obie oceny.
§ 25
Sprawy, których
nie rozstrzyga powyższy dokument podlegają wykładni:
1) Ustawa z dnia
20 lutego 2015r.. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych
ustaw - Dz. U. poz.357 - Rozdział 3 a: Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie
uczniów w szkołach publicznych.
2)Rozporządzenie
MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy w szkołach publicznych. -
Dz. U. poz.843
3) Ustawa Prawo oświatowe - Dz.U. 59/2016
Wewnątrzszkolne Ocenianie zatwierdzone zostało na posiedzeniu Rady
Pedagogicznej w dniu 14.09.2017 r.
|