SZKOLNY NIEZBĘDNIK
MATERIAŁY POMOCNICZE W PRACY DYREKTORA I
NAUCZYCIELA
w roku szkolnym 2017/2018
|
ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI
UCZNIOWIE
|
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
|
Niezbędnik dyrektora, nauczyciela, wychowawcy,
rodziców
………………………………………………………………………………
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN w sprawie zasad
udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej …
Dz. U. 1591
/2017
|
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
|
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
|
*uczniowie z upośledzeniem
umysłowym:
> w stopniu
lekkim
> w stopniu umiarkowanym lub znacznym
*uczniowie niewidomi i słabowidzący
*uczniowie niesłyszący i słabosłyszący
*uczniowie z autyzmem; w tym z zespołem Aspergera
*uczniowie z niepełnosprawnością
ruchową;
> w tym z
afazją
> w tym z porażenie mózgowym
|
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SPRZĘŻONE
|
Występowanie u dziecka niesłyszącego lub
słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością
ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej
z wymienionych niepełnosprawności
|
NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE
|
Dzieci i młodzież niedostosowane społecznie
pozostają w wyraźnej opozycji do wartości społecznych oraz norm
obyczajowych, moralnych i prawnych, a skutkiem ich zachowań jest
szeroko rozumiana destrukcja istniejącego ładu społecznego
|
ZAGROŻENIA NIEDOSTOSOWANIEM
SPOŁECZNYM
|
Dzieci młodzież zagrożone niedostosowaniem
społecznym cechują się powtarzającymi się i utrwalonymi wzorcami zachowań
dyssocjalnych, agresywnych lub buntowniczych, które mogą doprowadzić do przekroczeń
norm społecznych i oczekiwań dla danego wieku
|
SZCZEGÓLNE
UZDOLNIENIA
|
>uczniowie uzdolnieni
kierunkowo
>uczniowie uzdolnieni wszechstronnie
|
SPECYFICZNE
TRUDNOŚCI
W UCZENIU SIĘ
|
>dysleksja
>dysgrafia
>dysortografia
>trudności w uczeniu się matematyki
|
ZABURZENIA KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ
|
>zaburzenia języka: zaburzenia w składni;
trudności w opanowaniu form gramatycznych; trudności z organizacją tekstu;
kłopot z nabywaniem nowego słownictwa; trudność w używaniu zwrotów adekwatnie
do sytuacji; nieumiejętność spójnego wypowiadania się; inne
>zaburzenia mowy dotyczące: fonacji, np. mówienie
z dużym wysiłkiem; np. mówienie bardzo
głośne
płynność mowy, np. jąkanie
>artykulacji, np. nieprawidłowe wymawianie głosek
|
CHOROBY PRZEWLEKŁE
|
astma; hemofilia; padaczka; depresja; schizofrenia;
zaburzenia psychotyczne; zaburzenia tikowe; zaburzenia lękowe; zaburzenia
odżywiania: bulimia; anoreksja; cukrzyca; inne
|
SYTUACJE KRYZYSOWE LUB
TRAUMATYCZNE
|
>sytuacja traumatyczna – stan psychiczny
lub fizyczny wywołany działaniem realnie zagrażających zdrowiu
>sytuacja kryzysowa- zbieg zdarzeń, okoliczności
i zachowań,
które zakłócają normalny tryb lub
funkcjonowanie państwa, społeczeństwa, człowieka
|
NIEPOWODZENIA EDUKACYJNE
|
Stan, w jakim znalazło się dziecko na skutek
niemożności sprostania wymaganiom szkolnym; najbardziej ewidentne:
drugoroczność, wieloroczność, wypadnięcie z systemu
|
ZANIEDBANIA ŚRODOWISKOWE
|
>sytuacja bytowa ucznia i jego rodziny
>sposób spędzania czasu
wolnego
>kontakt środowiskowy
|
TRUDNOŚCI ADAPTACYJNE, w tym
związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
|
związane z:
>różnicami kulturowymi
>ze zmianą środowiska edukacyjnego
|
ZABURZENIA ZACHOWANIA I EMOCJI
|
|
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
|
TYP SZKOŁY ORAZ FORMY UDZIELANIA POMOCY
|
Przedszkola
-
w
trakcie bieżącej
pracy
z dzieckiem
oraz:
|
1) zajęcia
rozwijające uzdolnienia – do 8 uczestników zajęć- 45 min.
|
2) zajęcia
specjalistyczne: czas trwania- 45
minut
>korekcyjno-kompensacyjne
- do 5 uczestników
zajęć
>logopedyczne
- do 4 uczestników
zajęć
>rozwijające
kompetencje emocjonalno- społeczne (nowa forma)
-
do 10
uczestników
zajęć
>inne
zajęcia o charakterze terapeutycznym
– do 10
uczestników zajęć
3)
zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego
(nowa
forma, na podstawie opinii poradni p-p)
|
4) porady
i konsultacje
|
Szkoły
-
w
trakcie bieżącej pracy z uczniem
oraz:
|
1) klasy
terapeutyczne - do 15 uczniów w klasie; opinia pp-p
|
2) zajęcia
rozwijające uzdolnienia – do 8 uczestników zajęć;czas trwania–45 minut
|
3) zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze – do 8 uczniów zajęć;czas trwania–45 minut
|
4) zajęcia
specjalistyczne: czas trwania- 45
minut
>korekcyjno-kompensacyjne
- do 5 uczestników
zajęć
>logopedyczne
- do 4 uczestników
zajęć
>rozwijające
kompetencje emocjonalno- społeczne (nowa forma) -
do 10
uczestników
zajęć
>inne
zajęcia o charakterze terapeutycznym – do 10 uczestników zajęć
5)
zindywidualizowana ścieżka kształcenia (nowa forma, na podstawie opinii
poradni
psychologiczno-pedagogicznej)
|
6) zajęcia
związane z wyborem kierunku kszta i zawodu – szkoły podstawowe
oraz
ponadpodstawowe
|
6)
warsztaty
|
7) porady
i konsultacje
|
Szkoły dla
dorosłych – w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczem oraz:
|
1) zajęcia
związane z wyborem kierunku kształcenia i
zawodu
2) porady
i konsultacje
3)
warsztaty i konsultacje
|
Placówki-
w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz:
|
1) zajęcia
rozwijające uzdolnienia – 45 min.
|
2) zajęcia
rozwijające umiejętności uczenia się – 45 min.
|
3) zajęcia
specjalistyczne – 45 min.
>korekcyjno-kompensacyjne
- do 5 uczestników
zajęć
>logopedyczne
- do 4 uczestników zajęć
>rozwijające
kompetencje emocjonalno- społeczne (nowa forma)
do 10
uczestników
>inne
zajęcia o charakterze terapeutycznym – do 10 uczestników zajęć
|
4) porady
i konsultacje
|
5)
warsztaty i szkolenia
|
INFORMACJE O UDZIELANIU POMOCY
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ – również dla rodziców
|
Ø Korzystanie
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne
i nieodpłatne.
Ø Pomoc
psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i
placówki.
Ø Pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają
uczniom
NAUCZYCIELE, wychowawcy grup
wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu,
szkole
i placówce zadania z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, w
szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci
pedagogiczni.
Ø Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z
inicjatywy:
ucznia; rodziców ucznia; dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących
zajęcia z uczniem; pielęgniarki środowiska
nauczania
i wychowania lub higienistki szkolnej; poradni; asystenta edukacji romskiej;
pomocy nauczyciela; asystenta nauczyciela lub asystenta wychowawcy świetlicy;
pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego; organizacji
pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i
młodzieży.
Ø O
potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje
się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
Ø O
ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze
godzin, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki niezwłocznie informuje
pisemnie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia .
Ø W
przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest
udzielana też rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji,
warsztatów i szkoleń.
|
ZINDYWIDUALIZOWANA
ŚCIEŻKA realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego- nowa
forma pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolu
|
Ø Organizowana
jest dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na
trudności w funkcjonowaniu
wynikające
w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich
zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym i
wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych
potrzeb edukacyjnych.
Ø Zindywidualizowana
ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego, które są
realizowane:
1) wspólnie z oddziałem
przedszkolnym
oraz
2) indywidualnie z dzieckiem.
Ø Objęcie
dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni,
z której wynika potrzeba objęcia dziecka pomocą w tej formie.
Ø Do wniosku
o wydanie opinii dołącza się dokumentację uzasadniającą wniosek.
Ø Dziecko
objęte zindywidualizowaną ścieżką realizuje w danym przedszkolu program
wychowania przedszkolnego z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających zestanu zdrowia.
Ø Na wniosek
rodziców dziecka dyrektor przedszkola ustala, z uwzględnieniem opinii,
tygodniowy wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego, uwzględniając
konieczność realizacji przez dziecko podstawy programowej wychowania
przedszkolnego.
Ø Nauczyciele
prowadzący zajęcia z dzieckiem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują
działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
|
ZINDYWIDUALIZOWANA
ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA – nowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
szkołach
|
Ø Organizowana
jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na
trudności w funkcjonowaniu
wynikające
w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich
zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają
dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb
edukacyjnych.
|
Opracowanie: Krystyna Witek
|