Przedmiotowy System Oceniania – zajęcia dziennikarskie
rok szkolny 2017/2018
Cele
oceniania
-
Zapoznanie uczniów z ich osiągnięciami edukacyjnymi i postępami w nauce.
- Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Dostarczanie rodzicom, opiekunom i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach, i specjalnych uzdolnieniach ucznia
Oceniane
wiadomości i umiejętności:
1. Przedmiotowy System Oceniania z podstaw dziennikarstwa obejmuje
ocenę wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania oraz postawy
ucznia na lekcji.
2. Ocenie podlegają następujące umiejętności i wiadomości:
- Znajomość pojęć nauki o komunikowaniu, warsztatu pracy dziennikarza oraz
przepisów prawnych w zakresie prawa medialnego.
- Opisywanie, analizowanie zjawisk komunikacyjnych.
- Posługiwanie się różnymi gatunkami dziennikarskimi.
- Umiejętności społeczne, nabyte podczas treningu komunikacji interpersonalnej.
- Posługiwanie się językiem przedmiotu.
Wymagania na konkretne oceny
Ocena celująca
-
Uczeń w sposób swobodny używa pojęć i terminów dotyczących komunikacji
społecznej, prawa mediów oraz warsztatu pracy dziennikarza. Sprawnie posługuje
się różnymi formami dziennikarskimi (przynajmniej czterema). Ponadto realizuje
w toku kształcenia przynajmniej jeden projekt (gazetka szkolna). Bierze udział
w konkursach literackich i osiąga sukcesy.
Ocena bardzo dobra
-
Uczeń zna i stosuje poznane terminy i pojęcia, jest aktywny i zaangażowany w
przedmiot w toku lekcji. Potrafi posługiwać się formami dziennikarskimi w
zakresie informacji, artykułu publicystycznego i wywiadu. Bierze udział w
konkursach literackich.
Ocena dobra
-
Uczeń posiada niewielkie braki w nauczanych treściach, jest aktywny i
zaangażowany w tok lekcji. Potrafi stworzyć artykuł publicystyczny i
informację.
Ocena dostateczna
-
Uczeń zna podstawowe terminy i pojęcia nauczane na zajęciach, jest średnio
zaangażowany w przedmiot. Potrafi napisać prostą informację.
Ocena dopuszczająca
-
Uczeń zna podstawowe pojęcia, z pomocą nauczyciela poprawnie wykonuje zadania,
nie angażuje się w przedmiot, nie zabiera głosu w dyskusjach.
Ocena niedostateczna
-
Uczeń nie zna żadnych terminów i pojęć związanych z nauczanym przedmiotem, nie
angażuje się w przedmiot, na lekcjach przyjmuje postawę bierną i nie wykazuje
chęci do nauki.
NARZĘDZIA POMIARU DYDAKTYCZNEGO
- sprawdzian
- artykuł pisany w domu
- odpowiedz ustna
- artykuł pisany na zajęciach
- inne formy ( np. gazetki, blog,
konkursy)
SYSTEMATYCZNOŚĆ OCENIANIA
Każdy uczeń powinien w ciągu semestru
otrzymać co najmniej 3 oceny za teksty pisane
w wybranej formie dziennikarskiej lub za inne ćwiczenia warsztatowe (np.
nagranie, rozmowa- wywiad, słuchowisko…).
Wymienione oceny nie powinny także ograniczać inwencji twórczych nauczyciela.