PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA
Z EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA
W GIMNAZJUM
Przedmiotem oceny i kontroli
osiągnięć ucznia są:
·
wiadomości (zapamiętywanie, zrozumienie)
·
umiejętności ( zastosowanie wiadomości w
sytuacjach typowych i problemowych)
·
postawy i przekonania ( aktywność,
zaangażowanie w proces uczenia się)
Podczas lekcji będą stosowane elementy
oceniania kształtującego.
1.
NACOBEZU – uczeń otrzyma informację na co szczególnie będzie zwracana przez nauczyciela
uwaga podczas omawianego działu, czy też konkretnej lekcji, jasne
formułowanie kryteriów.
2.
Ocenie będzie podlegała różnorodna
aktywność uczniów. Dopuszcza się samodzielne inicjatywy uczniów, np.
inscenizacja związana z tematem, prezentacja.
3.
Uczniowie będą dokonywać samooceny.
4.
W miarę możliwości stosowane będą
pytania kluczowe.
5.
Nauczyciel będzie stosował informację
zwrotną do pracy ucznia.
Formy aktywności podlegające ocenie na
lekcjach Edukacji dla bezpieczeństwa:
Prace klasowe
Prace klasowe podsumowujące poszczególne działy muszą zostać
zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej.
Prace klasowe mogą zawierać dodatkowe
pytania (zadania) na ocenę celującą). Uczeń, który otrzymał z pracy klasowej
ocenę niedostateczną jest
zobowiązany w ciągu 2 tygodni, licząc od dnia podania wyników, zgłosić
nauczycielowi gotowość przystąpienia do sprawdzianu poprawkowego. Jeżeli z
tego sprawdzianu również otrzyma ocenę niedostateczną, ocena zostaje
utrzymana, a oceny ze sprawdzianu poprawkowego nie wpisuje się. Ocen ze
sprawdzianów poprawkowych nie poprawia się.
Jeżeli uczeń nie przystąpił do sprawdzianu lub sprawdzianu poprawkowego,
a jego nieobecność jest usprawiedliwiona ma prawo przystąpić do niego w
terminie uzgodnionym z nauczycielem.
Jeżeli uczeń nie
usprawiedliwi nieobecności na sprawdzianie w podanym terminie,
otrzymuje za sprawdzian ocenę niedostateczną i ma
obowiązek pisać sprawdzian poprawkowy.
1.
Sprawdziany
2.
3.
Sprawdziany
pisemne 20-30 minutowe z zakresu materiału większego niż 3 ostatnie lekcje,
ale nie z całego działu programowego, muszą być zapowiedziane z takim
wyprzedzeniem, by uczniowie mieli co najmniej 3 dni przerwy między
zapowiedzią a sprawdzianem.
a.
Dalsze metody postępowania odnośnie
poprawy oceny niedostatecznej są takie same jak w przypadku prac klasowych.
1.
Kartkówki
Liczba kartkówek ustalana jest przez
nauczyciela stosownie do zapotrzebowania.
Kartkówki obejmują materiał z trzech
ostatnich lekcji i nie muszą być
wcześniej zapowiedziane.
Ocen za kartkówki nie poprawia się.
. W przypadku nieobecności na kartkówce
można zaliczyć ją ustnie, a w wyjątkowych przypadkach, jeśli tak zadecyduje
nauczyciel –pisemnie.
1.
Wypowiedzi ustne
Na każdej lekcji uczeń może być zapytany
z materiału obejmującego 3 ostatnie lekcje, na których wprowadzono nowe
zagadnienia. Uzyskaną ocenę można poprawić jeden raz.
W przypadku lekcji powtórzeniowych,
ucznia obowiązuje cały materiał z działu objętego powtórzeniem.
Prace pisemne przechowywane są przez
cały rok szkolny i w razie potrzeby dawane do wglądu rodzicom.
1.
Aktywność
Ocena za aktywność wystawiana jest
bezpośrednio lub pośrednio za pomocą plusów i minusów.
Jeżeli uczeń zbierze 3 plusy otrzymuje
ocenę bardzo dobrą, 3 minusy otrzymuje ocenę niedostateczną.
1.
Systematyczna
obserwacja uczniów
Wkład pracy w przyswajanie wiedzy na lekcji
bieżącej (krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie np. wykonywanie
ćwiczeń z pierwszej pomocy, udział w dyskusjach.
Prace dodatkowe: samodzielne opracowania oparte na
innych źródłach niż podręcznik, plansze, rysunki, referaty, plakaty, prezentacje
multimedialne, internetowe i inne.
·
Wykonywanie zadań domowych.
Zachowania szczególne
podczas kontroli wiadomości i umiejętności
Podczas kontroli wiadomości i
umiejętności korzystanie z niedozwolonych form pomocy i udzielanie ich innym
skutkuje – jeśli tak zdecyduje nauczyciel - przerwaniem uczniowi pracy
kontrolnej i wystawieniem oceny niedostatecznej.
Wszelkie rozmowy podczas kontroli wiadomości i umiejętności traktowane są
jak podpowiadanie, bez względu na faktyczną treść rozmowy. W przypadku
koniecznym uczeń powinien – uprzednio podnosząc rękę – uzyskać zgodę
nauczyciela na zwrócenie się w określonej i ujawnionej nauczycielowi sprawie
do określonej osoby (np.: w sprawie pożyczenia długopisu).
Sposób oceniania uczniów:
Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6. W ciągu semestru przy
jednej godzinie tygodniowo uczeń powinien uzyskać przynajmniej trzy oceny
cząstkowe.
1.
Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest
słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający,
niedostateczny.
2.
Uczeń ma prawo do zgłoszenia przed
lekcją, bez żadnych konsekwencji raz w semestrze, nieprzygotowanie do lekcji
(z wyjątkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).
3.
W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć
uzupełnienia braków nauczyciel chętnie udzieli pomocy!
4.
Klasyfikacji semestralnej i końcowo
rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, biorąc pod uwagę ich
ważność, która określa orientacyjny wkład pracy ucznia w uzyskanie tej oceny.
5.
W przypadku sprawdzianów pisemnych lub
kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg
kryteriów.
• ocena celująca.........................96% -100% plus zadanie
dodatkowe
• bardzo dobra............................85%-95%
• dobra........................................70%-84%
• dostateczna..............................50%-69%
• dopuszczająca..........................30%-49%
• niedostateczna.........................0%-29%.
Obowiązuje następująca hierarchia ważności ocen:
-
prace klasowe – waga 4
-
poprawa pracy klasowej – waga 3
-
egzaminy próbne, diagnozy, sesja
z plusem – waga 5
-
sprawdziany – waga 3
-
kartkówka – waga 3
-
odpowiedzi – waga 2 lub 3 w
zależności od stopnia trudności
-
prace domowe, aktywność i
przygotowanie – waga w zależności od stopnia trudności, ustala nauczyciel
-
prace dodatkowe - waga w zależności od stopnia trudności,
ustala nauczyciel
Znaczące sukcesy w olimpiadach i konkursach będą premiowane
podwyższeniem oceny semestralnej (rocznej).
Przy ustalaniu oceny końcoworocznej bierze się pod uwagę oceny
uzyskane w ciągu całego roku szkolnego.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć
edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia na podstawie średniej
ważonej ocen cząstkowych zapisanych w dzienniku elektronicznym według
następującej skali:
1) celujący ≥ 5,5
2) 4,65 ≤
bardzo dobry < 5,5
3) 3,65 ≤
dobry < 4,65
4) 2,65 ≤
dostateczny < 3,65
5) 1,65 ≤
dopuszczający < 2,65
6)
niedostateczny < 1,65
Wymagania ogólne na poszczególne stopnie
szkolne:
Ocena niedostateczna
Uczeń:
·
pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi
się wypowiedzieć
·
nie opanował wiedzy i umiejętności w
zakresie wymagań koniecznych, niezbędnych do dalszego kształcenia
·
nie potrafi wykonać prostego polecenia
·
wykazuje się brakiem systematyczności i
chęci do nauki
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
·
przy pomocy nauczyciela jest w stanie
wykonać proste polecenia
·
ma braki w opanowaniu wiedzy i
umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia;
·
posiada minimum wiedzy
·
nie potrafi sformułować jasnej
wypowiedzi na tematy poruszane na lekcjach
·
jego postawa na lekcjach jest bierna,
ale wykazuje chęć do współpracy
Ocena dostateczna
Uczeń:
·
jest aktywny na lekcjach sporadycznie
·
jego wiedza jest fragmentaryczna i
wyrywkowa
·
ma problemy z samodzielnym
sformułowaniem i uzasadnieniem swoich wypowiedzi
·
udziela odpowiedzi na proste pytania
nauczyciela
·
wykonuje samodzielnie proste zadania,
które przydzieli mu grupa
Ocena dobra
Uczeń:
·
w dużej mierze opanował treści i
umiejętności zawarte w programie
·
chętnie pracuje w grupie
·
jest aktywny na zajęciach
·
umiejętnie wykorzystuje zdobyte
informacje
·
wykonuje samodzielnie typowe zadania związane
z tokiem lekcji i zlecone przez nauczyciela
·
umie formułować proste, typowe
wypowiedzi ustne i pisemne
·
porównuje zachowania pozytywne i
negatywne oraz ich wpływ na postawę ludzi
·
prezentuje różne sposoby rozwiązywania
konfliktów
·
poprawnie stosuje pojęcia: efekt
cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze
·
poprawnie wykonuje czynności ratownicze,
umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać środki ratownicze
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
·
bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
·
sprawnie samodzielnie posługuje się
różnymi źródłami wiedzy, uzasadnia odpowiedzi korzystając z wiadomościprasowych
i telewizyjnych, uzasadnia własne poglądy i stanowiska
·
dokonuje samodzielnej oceny wydarzeń i
zjawisk
·
dostrzega związki przyczynowo- skutkowe
·
potrafi łączyć wiedzę z różnych
przedmiotów
·
interpretuje teksty źródłowe
·
rozumie, że oprócz praw uczeń ma
obowiązki
·
bezbłędnie wykonuje czynności
ratownicze, koryguje błędy kolegów
·
odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki
ratownicze
·
zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany
w programie
·
sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych
przedmiotów do rozwiązywania zadań z edukacji dla bezpieczeństwa
·
umie pokierować grupą rówieśników
Ocena celująca
Uczeń:
·
posiada wiedzę i umiejętności
wykraczające poza program
·
rozwija własne zainteresowania
·
bierze udział z sukcesami w konkursach,
olimpiadach, mistrzostwach
·
jest bardzo aktywny na lekcjach
·
wykonuje szereg zadań dodatkowych z
własnej inicjatywy
·
jest żywo zainteresowany tym co dzieje
się w Polsce i na świecie
·
umiejętnie formułuje argumenty, wypowiada
się bardzo poprawnym językiem
·
potrafi doskonale zaplanować i
zorganizować pracę swoją i innych
Uczniowie ze specjalnymi
wymaganiami edukacyjnymi lub z orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
(PPP)
Ze względu na znaczne zróżnicowanie w możliwościach
i umiejętnościach poszczególnych uczniów posiadających orzeczenia PPP przedstawiony
system oceniania nie może być zastosowany w stosunku do nich, a wymagania i
sposób oceniania dostosowywane są do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
Wymagania
wobec uczniów z opinią są obniżone, ale nadal obejmują wiadomości i
umiejętności objęte podstawą programową.
Dostosowania przejawiają się m.in. poprzez:
·
dostosowanie tempa pracy do indywidualnych potrzeb
ucznia, więcej czasu na opanowanie materiału,
·
unikanie trudnego słownictwa w poleceniach,
·
stosowanie krótkich i zrozumiałych poleceń,
·
stosowanie pytań naprowadzających,
·
wyjaśnianie poleceń podczas sprawdzianów,
·
częstsze powtarzanie i utrwalanie podstawowych i
koniecznych zagadnień,
·
uwzględnianie w ocenie wkładu pracy w wykonanie
zadania, ćwiczenia,
·
stosowanie wzmocnień pozytywnych w celu zwiększenia
motywacji do nauki.
|