ZALOGUJ SIĘ





Zarejestruj się!
Zapomniałem hasła!
Wychowanie fizyczne Drukuj
Redaktor: A.A   
22.09.2009.

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W KAMIENIU KRAJEŃSKIM 2015/2016.


 


    PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO PUBLICZNEGO GIMNAZJUM

    IM. KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO

    W KAMIENIU KRAJEŃSKIM

     

     

     

    Dekalog oceniania wychowania fizycznego

     

    1. Uczeń jest podmiotem wszelkich działań nauczyciela.

    2. Stosuj czytelne, obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny ucznia  „Lepsze są najgorsze kryteria niż żadne".

    3. Aby coś sprawdzić i ocenić najpierw należy tego nauczyć.

    4. Oceniaj umiejętności, psychomotoryczność i wiadomości, miej na uwadze stan bieżący (poziom), ale także postęp ucznia.

    5. Sprawdzając poziom sprawności fizycznej i umiejętności uwzględniaj różny stan rozwoju psychofizycznego ucznia
     i jego zaangażowanie.

    6. Ocena pomiarów komponentów sprawności fizycznej ucznia nie może decydować o ocenie końcowej z wf.

    7. Każdy uczeń zasługuje na ocenę co najmniej dobrą z w- f
    i każdy może otrzymać oceną celującą.

    8. Nie używaj ocen do karania ucznia np. za zachowanie, zaangażowanie, niechęć do startu w zawodach sportowych itd.

    9. Staraj się unikać ocen niedostatecznych i dopuszczających
    z w- f. Wyższa ocena motywuje, zaniżona powoduje negatywną motywację.

    10. Naucz ucznia samooceny i samokontroli własnych umiejętności, wiedzy, rozwoju psychofizycznego, zachowali
     i postaw, które są bardziej celowe efektywne w procesie kształcenia i wychowania.

     

     

     Cel główny wychowania fizycznego  

     

         Zakorzenienie w uczniu odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną oraz wyzwolenie potrzeby dbałości o nie wynikającej ze świadomości współzależności zdrowia fizycznego z rozwojem intelektualnym, psychicznym, społecznym i duchowym.

         Stwarzanie warunków do odkrywania i poszukiwania swoich uzdolnień i zainteresowań, przygotowujących do aktywności fizycznej indywidualnej i zespołowej (rodzinnej, społecznej, rówieśniczej, towarzyskiej). Umożliwienie dopracowania się kondycji fizycznej, warunkującej realizację życiowych osiągnięć oraz umiejętności regeneracji sił poprzez aktywny wypoczynek. Poznanie własnego ciała, jego budowy, występujących odchyleń i sposobów ich korygowania oraz wymogów higienicznych.

         Wdrażanie do systematycznego uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego

    opartych:

    ·       na naturalnych formach ruchu prowadzonych głównie w środowisku naturalnym,

     w różnych porach roku i warunkach pogodowych;

    ·       na usamodzielniających i wspierających metodach pracy z młodzieżą prowadzących do autoedukacji i podejmowania odpowiedzialnych decyzji;

    ·       na etycznych zachowaniach podczas pełnienia roli organizatora, widza, sędziego

     i zawodnika;

    ·       na unikaniu nakazowych ćwiczeń porządkująco- dyscyplinujących na rzecz świadomej samodyscypliny;

    ·       na wywoływaniu spontanicznych, pozytywnych zachowań i satysfakcji z osiągnięć

     w staraniach o ciało, sprawność, zdrowe i urodę oraz doznań estetycznych z tymi staraniami związanymi,

     

    § 1

     

    Kontrola i ocena procesu wychowania fizycznego służy:

     

    ·       wdrażaniu uczniów do systematycznej samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego i  sprawności fizycznej,

    ·       wzmaganiu zainteresowania uczniów aktywnością ruchową,

    ·       pozyskiwaniu przez nauczyciela i uczniów informacji o stanie procesu nauczania

     i uczenia się,

    ·       obiektywnemu pomiarowi osiągnięć uczniów,

    ·       podsumowaniu efektów pracy nauczyciela,

    ·       zwiększaniu zainteresowania rodziców problemem zdrowia i stanu rozwoju fizycznego dzieci.

     

     

    § 2

     

    Przedmiot kontroli i oceny wychowania fizycznego obejmuje:

    ·       stan rozwoju fizycznego,

    ·       poziom i postęp w rozwoju sprawności fizycznej,

    ·       zasób umiejętności ruchowych,

    ·       poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej,

    ·       zmiana postaw i nawyków,

    ·       sukcesy w zawodach sportowych.

    ·       aktywność i zainteresowanie wychowaniem fizycznym.

     

     

    § 3

     

    Kryteria kontroli i oceny:

     

    1.     Osiągnięcia uczniów związane z pracą na rzecz wszechstronnego kształtowania sprawności fizycznej oraz postęp rozwoju ogólnej motoryczności.

    2.     Osiągnięcia uczniów związane z opanowaniem indywidualnych i zespołowych umiejętności niezbędnych w kształtowaniu aktywności ruchowej.

    3.     Osiągnięcia uczniów w opanowaniu i stosowaniu wiadomości w różnych przejawach aktywności ruchowej.

    4.     Udział i osiągnięcia ucznia w innych formach aktywności związanych z kulturą fizyczną.

     

     

     § 4

     

    Formy kontroli i oceny:

     

    1.     Kontrola i ocena bieżąca.

    2.     Ocena okresowa.

    3.     Ocena roczna.

     

     

    § 5

     

    Kryteria oceny ucznia z wychowania fizycznego

     

    CELUJĄCA - 6

     

    ·       uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę

    ·       aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły bądź też w innych formach,

    ·       działalności związanych z wychowaniem fizycznym,

    ·       zajmuje punktowane miejsca w zawodach ogólnopolskich, wojewódzkich, posiada klasę sportową.

     

    BARDZO DOBRA - 5

     

    ·       uczeń całkowicie opanował materiał programowy,

    ·       jest bardzo sprawny fizycznie,

    ·       ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie i dokładnie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie,

    ·       posiada duże wiadomości w zakresie wychowania fizycznego i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu,

    ·       systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnieniu,

    ·       jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń,

    ·       bierze aktywny udział w zajęciach SKS i zawodach sportowych, nie jest to jednak działalność systematyczna.

     

    DOBRA - 4

     

    ·       uczeń w zasadzie opanował materiał programowy,

    ·       dysponuje dobrą sprawnością motoryczną,

    ·       ćwiczenia wykonuje prawidłowo; lecz nie dość dokładnie z małymi błędami technicznymi,

    ·       posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela,

    ·       nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem,

    ·       wskazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie,

    ·       jego postawa społeczna i stosunek do wychowania fizycznego nie budzi większych zastrzeżeń,

    ·       nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych.

     

    DOSTATECZNA - 3

     

    ·       uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie ze znacznymi lukami,

    ·       dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną,

    ·       ćwiczenia wykonuje nie pewnie, w nieodpowiednim tempie i z większymi błędami technicznymi,

    ·       wykazuje małe postępy w usprawnieniu motorycznym,

    ·       w jego wiadomościach z zakresu wychowania fizycznego są znaczne luki, a tych które ma nie potrafi wykorzystać w praktyce,

    ·       wykazuje małe postępy w usprawnianiu,

    ·       przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do wychowania fizycznego.

     

    DOPUSZCZAJĄCA - 2

     

    ·       uczeń nie opanował materiału programowego w stopniu dostatecznym i ma poważna luki,

    ·       jest mało sprawny fizycznie,

    ·       ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi,

    ·       posiada małe wiadomości z zakresu wychowania fizycznego, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną,

    ·       nie jest pilny i wykazuje bardzo małe postępy w usprawnieniu,

    ·       na zajęciach w- f przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego,

    ·       ma niechętny stosunek do ćwiczeń.

     

    NIEDOSTATECZNA - 1

     

    ·       uczeń jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program,

    ·       posiada bardzo niską sprawność motoryczną,

    ·       wykonuje jedynie najprostsze ćwiczenia i w dodatku z rażącymi błędami,

    ·       charakteryzuje się niewiedzą w zakresie wychowania fizycznego,

    ·       ma lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnieniu,

    ·       na zajęciach w- f wykazuje duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego.

     

     

    § 6

     

    Oceny z wychowania fizycznego są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.

     

     

    § 7

     

    1.     Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel wychowania fizycznego informuje ucznia o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej.

     

    2.     Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel wychowania fizycznego informuje ucznia o przewidywanej ocenie z przedmiotu.

     

    3.     Ocena klasyfikacyjna nie może być wystawiona przez nauczyciela z mniej niż pięciu ocen bieżących.

     

    4.     Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcowo roczna (semestralna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

     

     

    § 8

     

    Metody sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów stosowane w wychowaniu fizycznym

     

    ·       testy sprawności fizycznej,

    ·       obserwacja uczniów (aktywność na zajęciach, pomoc koleżeńska itp.),

    ·       ustne wypowiedzi uczniów,

    ·       sprawdziany pisemne (na temat szeroko pojętej kultury fizycznej z uwzględnieniem podstaw edukacji zdrowotnej). Testy sprawności motorycznej wybranych cech podlegają kontroli przynajmniej jeden raz w semestrze. Testy nie podlegają ocenie. Natomiast za uzyskanie bardzo dobrego wyniku podczas próby uczeń może zostać oceniony.

     

     

    § 9

     

    Uczeń za każdy miesiąc otrzymuje ocenę podsumowującą jego pracę na lekcji wychowania fizycznego.Oceną wyjściową jest ocena dobra (4).

    W zależności od zaangażowania ucznia podczas zajęć uczeń może otrzymać plus (+) lub minus (-) lub ocenę bieżącą. Trzy plusy podwyższają ocenę miesięczną o jeden stopień, natomiast minusy obniżają.

     

     

    § 10

     

    Podczas zajęć wychowania fizycznego obowiązuje strój sportowy:

    koszulka, spodenki i obuwie na zmianę w sali gimnastycznej i w czasie zajęć na powietrzu w sprzyjających warunkach pogodowych. Ubiór powinien być pozbawiony dodatkowych ozdób, włącznie z przedmiotami ozdoby osobistej (kolczyki, łańcuszki, bransoletki).

    Na pisemną zgodę rodziców uczeń może ćwiczyć w kolczykach.

     

     

    § 11

     

    Uczeń, który nie przyniósł stroju sportowego jest odnotowany w dzienniku jako:

    nieprzygotowany - N. (nieprzygotowanie = minus). Nie zwalnia to ucznia z aktywnego udziału w zajęciach.

     

     

    § 12

     

    Uczeń nie podając żadnej przyczyny może odmówić aktywnego udziału w zajęciach. Sytuacja taka odnotowana jest jako:

    nieprzygotowany, niećwiczący – NN (jeden raz w semestrze, za odmowę aktywnego udziału w lekcji, uczeń nie poniesie żadnych konsekwencji). Za każdą NN miesięczna ocena obniżona jest o jeden stopień.

     

     

    § 13

     

    Uczniowi, który cztery razy w semestrze (cztery dni) nie będzie brał aktywnego udziału w lekcji wychowania fizycznego bez odpowiedniego zwolnienia obniża się ocenę semestralną o jeden stopień.

     

     

    § 14

     

    Za udział w zawodach szkolnych i powiatowych uczeń otrzymuje ocenę cząstkową bardzo dobrą (5). Za zdobycie pierwszego miejsca w zawodach powiatowych lub zakwalifikowanie się na zawody wojewódzkie uczeń otrzymuje ocenę celującą (6).

     

     

    § 15

     

    Uczeń, któremu udowodniono palenie papierosów lub picie alkoholu w danym semestrze nie może otrzymać oceny bardzo dobrej. Natomiast ocena semestralna obniżona jest o jeden stopień.

     

     

    § 16

     

    1.     Uczeń może korzystać z następujących form zwolnień na lekcji:

    - zwolnienie ustne (niedyspozycja, złe samopoczucie itp.)     -Zu,

    - zwolnienie pisemne lub ustne przez rodzica lub opiekuna    -Zr,

    - zwolnienie przez wychowawcę lub innego nauczyciela        -Zn,

    - zwolnienie lekarskie                                                               -Zl.

     

    2.     Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii. (załącznik nr.1 Procedura uzyskiwania zwolnień z zajęć wychowania fizycznego w Publicznym Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Kamieniu Krajeńskim).

     

    3.     W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony".

     

     

    § 16

     

    Podstawową zasadą uczestniczenia w lekcji wychowania fizycznego jest dbanie o bezpieczeństwo swoje i współćwiczących. Za świadome narażanie siebie i innych osób na niebezpieczeństwo uczeń zostanie ukarany (ostrzeżenie, nagana, ocena niedostateczna) za brak wiedzy z BHP na lekcji wf.

     

     

     

                                                                                                       OPRACOWAŁ: Zdzisław Betin

     

     

                                                       NAUCZYCIELE W- F:

                                                                 

                                                      1. Arkadiusz Fridehl  _________________

     

                                                       2. Łukasz Cieślak        _________________

     

                                                       3. Zdzisław Betin        _________________

     


     

 


 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Copyright © PARTNET 2008 All Rights Reserved