ZALOGUJ SIĘ





Zarejestruj się!
Zapomniałem hasła!
Religia Drukuj
Redaktor: A.A   
22.09.2009.

 

  • Kamień Krajeński 2017.09.21

    Wymagania programowe w obrębie

    poszczególnych poziomów oraz zastosowanie

    ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów. 2017/2018

     

    1.      Wymagania ponadprogramowe.

     

    Uwarunkowania osiągnięcia oceny CELUJĄCEJ

    (semestralnej i końcoworocznej)

     

    ·         uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

    ·         wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji,

    ·         angażuje się w prace pozalekcyjne, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.,

    ·         uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej,

    ·         twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. należy do organizacji i ruchów katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach itp.,

    ·         jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń,

    ·          poznanie prawdy wiary stosuje w życiu,

    ·          posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę celującą.

     

    1.      Wymagania dopełniające.

     

    Obejmują one wiadomości, umiejętności, postawy, które są:

    a.       trudne do opanowania,

    b.      twórcze,

    c.       wyspecjalizowane,

    d.      stanowią rozwinięcie wymagań rozszerzających i mogą wykraczać poza program nauczania,

    e.       określają cele i materiał dopełniający,

    f.       wymagania rozszerzone i dopełniające łącznie stanowią wymagania pełne. Ich spełnienie uprawnia ucznia do oceny bardzo dobrej (5).

     

    Uwarunkowania osiągnięcia oceny BARDZO  DOBREJ

    (semestralnej i końcoworocznej)

     

    ·         uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej,

    ·         opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii,

    ·         posiada pełną znajomość pacierza,

    ·         wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe,

    ·         aktywnie uczestniczy w religii,

    ·         jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń,

    ·         jest pilny, systematycznie uczestniczy w życiu parafii,

    ·         odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego,

    ·         stara się być świadkiem wyznawanej wiary,

    ·         wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.

     

    1.      Wymagania rozszerzające.

     

    Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:

    a.       umiarkowanie trudne do opanowania,

    b.      przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce,

    c.       stosowane w sytuacjach trudnych,

    d.      określające cele i materiał rozszerzony,

    e.       stanowią pogłębienie i poszerzenie wymagań podstawowych, a ich opanowanie jest uzależnione od opanowania wymagań podstawowych,

    f.       wymagania podstawowe i rozszerzające stanowią ł,

    g.      ącznie wymagania rozszerzone. Ich spełnienie uprawnia ucznia do oceny dobrej (4).

     

    Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOBREJ

    (semestralnej i końcoworocznej)

     

    ·         uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej,

    ·         opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym,

    ·         wykazuje się dobrą znajomością pacierza,

    ·         w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe,

    ·         podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne),

    ·         systematycznie uczestniczy w zajęciach religii,

    ·         jest zainteresowany przedmiotem,

    ·         włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego,

    ·         wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,

    ·         postawa ucznia nie budzi wątpliwości,

    ·         stara się być aktywnym podczas lekcji,

    ·         posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.

     

    1.      Wymagania podstawowe.

     

    Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:

    a.       stosunkowo łatwe do opanowania,

    b.      całkowicie niezbędne w dalszej nauce,

    c.       bezpośrednio użyteczne w życiu szkolnym i pozaszkolnym,

    d.      stosowane w sytuacjach typowych,

    e.       określające cele i materiał podstawowy,

    f.       spełnienie wymagań podstawowych uprawnia ucznia do oceny dostatecznej (3).

     

     

    Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOSTATECZNEJ

    (semestralnej i końcoworocznej)

     

    ·         uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej,

    ·         uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności,

    ·         wykazuje się dostateczną znajomością pacierza,

    ·         w zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek, prac domowych,

    ·         prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem,

    ·         stara się uczestniczyć w życiu parafii,

    ·         inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.

     

    1.      Wymagania końcowe.

     

    Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:

    a.       określają dopuszczający zakres wiedzy, postaw i umiejętności,

    b.      są bardzo łatwe do opanowania,

    c.       określają cele i materiał konieczny,

    d.      spełnienie wymagań koniecznych uprawnia ucznia do oceny dopuszczającej (2).

     

    Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

    (semestralnej i końcoworocznej)

     

    ·         uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne,

    ·         prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,

    ·         prowadzi zeszyt,

    ·         posiada problemy ze znajomością pacierza,

    ·         ma poprawny stosunek do religii,

    ·         uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia,

    ·         inne możliwości indywidualne ucznia wskazują na ocenę dopuszczającą.

     

    Uwarunkowania osiągnięcia oceny NIEDOSTATECZNEJ

    (semestralnej i końcoworocznej)

     

    ·         uczeń nie opanował podstawowych pojęć religijnych,

    ·         nie wykazuje się znajomością pacierza,

    ·         nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję,

    ·         lekceważy przedmiot,

    ·         nieodpowiednio zachowuje się na lekcji,

    ·         wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych,

    ·         opuszcza lekcję religii,

    ·         nie przejawia religijnego wymiaru własnego życia,

    ·         inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

    Sposoby oceniania:

     

    1.      Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

    2.      Odpowiedź ustna (materiał z zakresu trzech ostatnich lekcji).

    3.      Prace kontrolne: co najmniej cztery razy w ciągu semestru (dwie prace klasowe – sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni i dwie kartkówki) do wglądu uczniów i rodziców.

    4.      Praca domowa: kontrolowana na bieżąco.

    5.      Pacierz: ocena ze znajomości pacierza dwa razy w ciągu semestru zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

    6.      Zeszyt: sprawdzany podczas odpowiedzi i według możliwości nauczyciela. Jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

    7.      Pilność aktywność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w dzienniku osobistym prowadzonym przez nauczyciela i dzienniku elektronicznym; ogólne oceny wystawiane na koniec semestru i koniec roku szkolnego.

     

    Uwagi:

     

    ·         Ocenę wystawiam w porozumieniu z uczniami:

    - stosuję jednolite normy i kryteria oceniania,

    - podaję na bieżąco wyniki pracy uczniów,

    - wskazuję na występujące braki.

    Przestrzeganie zasad oceniania daje pewność oceny obiektywnej, jawnej,      instruktywnej oraz mobilizuje do dalszej pracy.

    ·         W ciągu jednego semestru wystawiam każdemu uczniowi co najmniej cztery oceny cząstkowe:

    - w każdym semestrze uczniowie piszą dwie klasówki całogodzinne i dwie kartkówki (15 min.),

    - bardzo trudno określić jest na początku roku szkolnego ile zadań domowych uczeń otrzyma do wykonania w domu i dlatego każdy uczeń będzie miał oceniane co najmniej jedno zadanie domowe,

    - stosuję kompleksową ocenę zeszytu biorąc pod uwagę systematyczność w zapisywaniu tematów oraz notatek, prowadzenie indywidualnej pracy w zaproponowany przeze mnie sposób i estetykę,

    - wykonywanie prac plastycznych i ich prezentowanie,

    - czytanie prasy i literatury katolickiej w celu pogłębiania wiary i dawania świadectwa w życiu,

    - udział w konkursach

    ·         Promuję systematyczne poprawianie ocen w ciągu semestrów; w wyjątkowych sytuacjach poprawianie podczas wystawienia oceny semestralnej lub końcowej.

    Poprawianie może odbywać się w formie pisemnej lub ustnej z zakresu określonego indywidualnie.

    ·         Uczeń może być nieklasyfikowany z religii, jeżeli istnieje brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji

     

    ·         Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne stawiam według skali:

    - celujący (6),

    - bardzo dobry (5),

    - dobry (4),

    - dostateczny (3),

    - dopuszczający (2),

    - niedostateczny (1).

    Informuję uczniów na bieżąco o wynikach nauczania, a rodziców (opiekunów prawnych) – na każde życzenie lub w sytuacji, gdy zaistnieje konieczność ich poinformowania w indywidualnych sytuacjach.

     

                                                                 Ks. Marcin Kidziun

                                                                                                 

     

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Copyright © PARTNET 2008 All Rights Reserved