Przedmiotowy system oceniania
Język
niemiecki nauczyciel Hanna Atamańska Marzena Tuńska-Swobodzińska
Treści z
przedmiotu język niemiecki realizowane są w oparciu o Program nauczania języka
niemieckiego w klasach I-III i IV-VIII szkoły podstawowej Sylwii Rapackiej
Katarzyny Wójcik oraz program
DKW-4014-213/99 w klasach gimnazjalnych
Przekazywanie informacji o PSO
- Na
pierwszych zajęciach w roku szkolnym nauczyciel informuje uczniów o zasadach
oceniania i wymaganiach edukacyjnych wynikających z programu nauczania.
- Rodzice
otrzymują informacje o WSO na pierwszym zebraniu, szczegółowe informacje o PSO
przekazywane są zgodnie z potrzebami w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem.
Formy sprawdzania wiedzy uczniów
- Prace
klasowe po zakończeniu każdego działu (czas trwania 30-45')
- Kartkówki
w trakcie realizacji działu (czas trwania 10-15')
- W formie
wypowiedzi ustnych i pisemnych
- W formie
kontroli zadań domowych
- W formie
kontroli pracy na lekcji wykonywanej w zeszycie przedmiotowym lub w ćwiczeniach
albo wypowiedzi ustnych w toku lekcji
Poprawa ocen
- Uczeń,
który otrzymał ocenę niedostateczną lub inną, która nie zaspokaja jego ambicji,
może ją poprawić.
- Ocenę
poprawioną wpisuję obok pierwszej oceny.
- Ocenę
można poprawić tylko raz, w wyjątkowych okolicznościach dwa razy
- Jeśli
uczeń nie pisał kartkówki lub pracy klasowej z powodu choroby, ma obowiązek
uzupełnić te zaległości w przeciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.
Zasady informowania o pracach
klasowych i kartkówkach
- Prace klasowe
zapowiadane są przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Gdy uznam, ze materiał
jest obszerny - na dwa tygodnie przed sprawdzianem.
- Kartkówka
zapowiadana będzie na lekcji ją poprzedzającej.
Ranga ocen
- Plus przy
ocenie świadczy o tym, że wiedza i umiejętności ucznia są nieco wyższe niż te
na proponowaną ocenę.
- Minus przy
ocenie świadczy o tym, że wiedza i umiejętności ucznia są nieco niższe niż te
na proponowaną ocenę.
- Udział w
konkursach na szczeblu szkolnym lub powiatowym powoduje wpisanie uczniowi oceny
cząstkowej celującej lub bardzo dobrej w zależności od wyniku konkursu. Udział
w etapie rejonowym i wojewódzkim powoduje celującą ocenę semestralną.
- Ustalając
ocenę semestralną biorę pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe. Bardzo istotne są
jednak oceny uzyskane z prac klasowych i kartkówek.
- Ocena
semestralna wystawiana jest z pięciu stopni. Ustalając ocenę roczną biorę pod
uwagę całoroczną pracę ucznia.
- Procentowe
określenie wymagań na poszczególne oceny szkolne znajduje się w dokumencie Wewnątrzszkolne
Ocenianie
- Ustalenie
wag dla poszczególnych ocen znajduje się w dokumencie Wewnątrzszkolne Ocenianie
-Ostateczną
decyzję o przyznaniu wagi do oceny podejmuje nauczyciel przedmiotu.
Przedziały procentowe dla ocen
uzyskiwanych z prac klasowych
1oo% - 96%
celujący
95% - 86%
bardzo dobry
85% - 70%
dobry
69% - 51%
dostateczny
50% - 30%
dopuszczający
29% - 0%
niedostateczny
Elementy oceniania kształtującego
- Nacobezu -
uczeń otrzyma informację na co zwrócona będzie szczególna uwaga w każdym
dziale.
- Oceniana
będzie różnorodna aktywność ucznia
- Uczniowie
będą dokonywać oceny koleżeńskiej i samooceny.
PSO podlega corocznej ewaluacji
ANKIETA
- Czy znasz
wymagania na poszczególne oceny szkolne?
- Czy wiesz
za co możesz być oceniany?
- Co zmieniłbyś
w PSO?
Dostosowania dla uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Symptomy
trudności:
- Trudności
z zapamiętaniem słówek, struktur gramatycznych
- Problemy z
budowaniem wypowiedzi ustnych
- Trudności
z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego
- Problemy z
odróżnianiem słów podobnie brzmiących
- Błędy w
pisaniu-trudności z odróżnianiem wyrazów podobnych, gubienie drobnych elementów
graficznych, opuszczanie i przestawianie liter
- Trudności
z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych
- Kłopoty z
zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej
Sposoby dostosowania wymagań
edukacyjnych
- Dawać
łatwiejsze zadania
- Nie
wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie się
i przypomnienie słówek, zwrotów
- Dawać
więcej czasu na opanowanie określonego zestawu słówek
- W fazie
prezentacji leksyki zwolnić tempo wypowiadanych słów i zwrotów, a nawet
wypowiadać je przesadnie poprawnie
- Można
pozwolić na korzystanie z dyktafonu podczas lekcji
- Nowe
wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, w formie opisowej, podania
synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku z nowym wyrazem
- W
zapamiętywaniu pisowni stosować wyobrażenie wyrazu, literowanie, pisanie palcem
na ławce, pisanie ze zróżnicowaniem kolorystycznym liter
- Przy
odczytywaniu tekstu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika
- W
nauczaniu gramatyki można stosować algorytmy w postaci graficznej wykresów,
tabeli rysunków
- Podczas
prezentacji materiału zestawiać zjawiska gramatyczne języka polskiego ze
zjawiskami gramatycznymi charakterystycznymi dla języka obcego
- Prowadzić
rozmówki na tematy dotyczące uczniów
- Dawać
więcej czasu na wypowiedzi ustne i prace pisemne
- Liberalnie
oceniać poprawność ortograficzną i graficzną pisma
- Oceniać za
wiedzę i wysiłek włożony w opanowanie języka, kłaść większy nacisk na
wypowiedzi ustne.
Hanna Atamańska
Marzena Tunska-Swobodzińska
|